امریکا و پاکستان در حضور داعش در افغانستان نقش داشته و باهم همکاری کرده اند
(last modified 1396-09-18T06:38:51+00:00 )
قوس 18, 1396 11:08 Asia/Kabul

در ظهور و حضور داعش در افغانستان امریکا و پاکستان نقش داشته و باهم همکاری کرده اند

رئیس جبهه صلح و سازندگی افغانستان تاکید کرد: در ظهور و حضور داعش در افغانستان امریکا و پاکستان نقش داشته و باهم همکاری کرده اند.

سید اسحاق دلجو حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: در افغانستان هم مشاهده شده که نیروهای داعش از سوی امریکایی ها حمایت می شوند به آن ها امکانات داده می شود و به نظر می رسد که با پاکستان هم در این زمینه تبانی شده باشد چون پاکستان مکان صدور تروریزم است و بویژه نظامیان پاکستانی تروریست پروری خود را به اثبات رسانده اند.

وی افزود: چگونگی ظهور و حضور داعش در افغانستان مورد سوال بوده و اینکه چگونه داعشی ها در این کشور رشد کردند و مناطقی را تحت کنترل گرفتند و جنایات عجیبی انجام دادند. اظهار نظراتی هم صورت گرفته که این نیروها توسط خارجی ها تقویت شدند و حتی به شمال این کشور انتقال داده شدند، به آن ها امکانات داده شد و همین امکانات هم باعث قدرت گرفتن آن ها و به بار آوردن فاجعه از سوی آنان شد.

به گفته این کارشناس سیاسی هنوز هم کسانی در افغانستان هستند که از داعش حمایت می کنند و افرادی در پست های بالای دولتی متهم به همکاری با داعش می باشند و بصورت کلی وضعیت افغانستان به گونه ای است که هر گروه تروریستی که به کار آن در سایر مناطق دنیا پایان داده می شود به افغانستان فرستاده می شود.

دلجو حسینی عنوان کرد: غربی ها و بویژه امریکایی ها اذعان کرده اند که نیاز دارند در مرزهای شمالی و شرقی افغانستان نیروهایی داشته باشند، مسوولان امریکایی گفته اند می خواهند یک کمربند قوی در اطراف برخی کشورها از جمله چین ایجاد کنند و به این منظور از افغانستان استفاده می کنند، این کشور همواره صحنه درگیری ها و برخوردها و صحنه پیگیری منافع دیگران بوده است و اینکه چه مشکلاتی برای افغانستان پیش می آید برای آن ها مهم نیست.

این فعال سیاسی گفت: پس از حمله امریکا به عراق و جنایات زیادی که نیروهای امریکایی در آن کشور انجام دادند، گروه های تندرو تکفیری عجیب و غریبی بوجود آمدند که از نام اسلام هم استفاده می کردند، پس از صف بندی های جدید در منطقه گروه تروریستی تکفیری داعش از دل گروه های تکفیری بیرون آمد، توسط عده ای از کشورها حمایت شد و زمینه هایی برای آن فراهم شد تا حدی که توانست در عراق پایگاه بزرگی بدست آورد. اما بالاخره جلو آن گرفته شد.

وی یادآور شد که این گروه تروریستی-تکفیری جنایات زیادی را مرتکب شد، ویرانی های زیادی به بار آورد و تعداد زیادی از مسلمانان توسط این گروه کشته شدند ضمن اینکه شیوه های بسیار وحشتناکی از قتل و کشتار را در پیش گرفتند. همچنان از میان مردم و جوانان سرخورده و ناآگاه در کشورهای مختلف اقدام به سربازگیری کردند و آن ها را به صحنه های جنگ کشاندند.

به گفته دلجو حسینی ائتلاف ضد داعش هم که توسط امریکا و غرب ایجاد شد نتوانست کار چندانی از پیش ببرد، داعش هنوز در برخی مناطق فعال است و امکان دارد اقداماتی انجام دهد.

وی اضافه کرد: امریکا با پاکستانی ها که متهم به حمایت از گروه های تروریستی است برخورد شدیدی نداشته و تهدیدها هم فقط در حد حرف باقی مانده به هر صورت هیچ شکی وجود ندارد که در وجود داعش در افغانستان امریکا و پاکستان نقش داشته اند و باهم همکاری کرده اند و قربانیان اصلی این روند هم مردم افغانستان هستند.

 

کلیدواژه