قوس 19, 1396 17:02 Asia/Kabul
  • ترامپ نامحبوب ترین رئیس جمهوری آمریکا

براساس نتایج جدیدترین نظرسنجی مرکز تحقیقاتی پیو، دونالد ترامپ نامحبوب ترین رئیس جمهوری آمریکا است.

براساس نتایج این نظرسنجی، نرخ محبوبیت ترامپ در زمینه فضای کسب و کار در میان سفیدپوستان از 49 درصد به 41 درصد رسیده است. نرخ محبوبیت ترامپ در میان جمهوری خواهان نیز از 84 درصد به 76 درصد کاهش یافته است. محبوبیت ترامپ همچنین در میان سالخوردگان و مسیحیان اونجلیک کاهش پیدا کرده و از 78 درصد به 61 درصد رسیده است.

محبوبیت ترامپ در میان سیاهان نیز از 14 درصد به 7 درصد کم شده است.

از زمان ریاست جمهوری هری ترومن(Harry Truman) در سال 1945 تا 1953 تا کنون، محبوبیت هیچ رئیس جمهوری در آمریکا تا این حد پایین نبوده است.

به اعتقاد ناظران سیاسی، حامیان ترامپ در یک سال اول ریاست جمهوری اش بیشتر محافظه کاران میانسال، مسیحیان اونجلیک و سفیدپوستان بودند و عملا پایگاه مردمی ترامپ در این قشر از جامعه قرار دارد. بر این اساس ریزش طرفداران ترامپ در میان هسته اصلی پایگاه مردمی که منجر به پیروزی او شدند، می تواند به چالش اساسی در مسیر آینده ریاست جمهوری او تبدیل شود؛ ضمن این که او در حال حاضر با هم حزبی های خود در حزب جمهوری خواه نیز اختلافات اساسی دارد.

سناتور جان مک کین (John McCain) جف افلک (Jeff Flake) از ایالت آریزونا و باب کورکر از ایالت تنسی از مهم ترین جمهوری خواهان مخالف سیاست های ترامپ هستند. اظهارات و مواضع جنجالی ترامپ، حمایت از گروه های افراطی و نژادپرست، سیاست های ضدمهاجرتی و عمل نکردن به وعده های اقتصادی از مهم ترین دلایل کاهش محبوبیت وی به شمار می رود. البته رسانه های داخل آمریکا نیز به شدت ضد ترامپ هستند و همین مسئله هم تاثیر مهمی بر افکار عمومی آمریکا داشته است.

ایوان کوریلا (Ivan Corilla) استاد دانشگاه اروپایی سنت پترزبورگ معتقد است، کاهش محبوبیت دونالد ترامپ اصلا عجیب نیست. ترامپ در لحظه ای که سوگند یاد می کرد هم در مقایسه با سایر روسای جمهوری آمریکا، محبوبیت بسیار پایینی داشت و عملکرد او این وضع را تشدید کرده است.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان دهنده شکاف عمیق اجتماعی و سیاسی در جامعه آمریکا است. همین که دیدگاه سفیدپوستان و سیاه پوستان تا این حد فاصله دارد، موید این مساله است. این شکاف می تواند در نهایت به بروز بحران اجتماعی فراگیر منجر شود.

به اعتقاد ناظران این وضع ممکن است در نهایت، ترامپ را به سوق دادن بحران به خارج از مرزهای آمریکا سوق دهد. "الکساندر پرنجییف"(Alexander Prinjiph) عضو جامعه کارشناسان نظامی روسیه معتقد است، افزایش اظهارات جنگ افروزانه مقامات آمریکایی برای آن است که جامعه آمریکا را مقابل تهدیدات عرصه سیاست خارجی، متحد کنند.

تداوم افت محبوبیت ترامپ می تواند بر انتخابات کنگره در سال 2018 و میزان پیروزی جمهوری خواهان تاثیر جدی بگذارد. به همین دلیل آنها برای نشان دادن تفاوت خود با ترامپ ممکن است به منتقدان سیاست های وی تبدیل شوند تا بتوانند از این طریق آینده حزب را از خطر نجات دهند.