تردید در توانایی چین برای استفاده از نفوذ بر پاکستان جهت کمک به افغانستان
(last modified 1396-10-04T09:58:12+00:00 )
جدی 04, 1396 14:28 Asia/Kabul
  • تردید در توانایی چین برای استفاده از نفوذ بر پاکستان جهت کمک به افغانستان

چین روابط نزدیکی با پاکستان دارد و بر این کشور تاثیرگذار هم می باشد اما مشخص نیست که از این رهگذر آیا می تواند کمکی به افغانستان بکند یا خیر

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: چین روابط نزدیکی با پاکستان دارد و بر این کشور تاثیرگذار هم می باشد اما مشخص نیست که از این رهگذر آیا می تواند کمکی به افغانستان بکند یا خیر.

جمال الدین بدر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به نشست سه جانبه افغانستان، چین و پاکستان که فردا 26 دسامبر در پکن برگزار می شود، اظهار داشت: این نشست ها در گذشته هم با حضور کشورهای دیگری برگزار شده اما از آنجایی که پاکستان نمی خواسته از مواضع خود عقب نشینی کند به جایی نرسیده است ولی اکنون پاکستان تحت فشارهایی به خاطر حمایت از تروریست ها قرار دارد و ناچار است تا حدی از مواضع خود کوتاه بیاید.

وی تصریح کرد: اکنون امریکایی ها با لحن بسیار تندی با پاکستانی ها صحبت می کنند و پاکستان خود را ناچار می بیند که از این وضعیت نجات پیدا کند. چین هم دوست و متحد استراتژیک پاکستان است و می خواهد فشارهای امریکا و سایر غربی ها علیه پاکستان را کاهش دهد، تنش های بین امریکا و پاکستان ممکن است به برخی تحریم های اقتصادی یا دیپلماتیک منجر شود زیرا ترامپ رئیس جمهور امریکا هم شخص غیر قابل پیش بینی است.

به گفته این کارشناس سیاسی ترامپ در مساله فلسطین هم بدون توجه به بدنامی امریکا خودسرانه بیت المقدس را پایتخت رژیم اسرائیل خواند. اما شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن را رد کردند که شکست فاحشی برای دولت امریکا محسوب می شود.

والی سابق ولایت نورستان افغانستان عنوان کرد: به هر صورت طی یک و نیم دهه گذشته اقدامات پاکستانی ها در افغانستان با حمایت امریکا بوده و فشارهای امریکا بر پاکستان، به تازگی اتفاق افتاده، پاکستان به نوعی شکست خورده به نظر می رسد و در مجامع جهانی هم اعتبار چندانی ندارد.

این فعال سیاسی افغان بیان کرد: پاکستان به خاطر فرار از انزوا در نشست های منطقه ای و مبارزه با تروریزم شرکت می کند و مانورهایی را انجام می دهد اما به نظر نمی رسد که حکومت افغانستان از این پس به آسانی به پاکستان اعتماد کند و تا زمانی که تغییر ملموسی در بخش امنیت ایجاد نشود این اعتماد ایجاد نخواهد شد.

بدر در رابطه با برخی گمانه زنی ها در مورد تلاش چین برای بهبود روابط افغانستان و پاکستان گفت: چین کشوری تاثیرگذار بر پاکستان است و حمایت هایی هم از این کشور می کند اما باید دید که آیا می تواند کاری در رابطه با از میان برداشتن پایگاه های تروریست ها در پاکستان انجام دهد، زیرا مردم در افغانستان هر روز تلفات می دهند و تنها با برگزاری نشست ها کاری از پیش نمی رود.

وی در مورد تمایل چین برای راه سازی در افغانستان و رونق تجارت و اقتصاد عنوان کرد: این ها پروژه های درازمدت هستند اما مردم به دنبال نتایج و تغییرات آنی مخصوصاً در رابطه با امنیت می باشند.

 

کلیدواژه