جدی 05, 1396 18:49 Asia/Kabul
  • نشست وزرای امور خارجه افغانستان، چین و پاکستان در پکن+نظر کارشناس

 نشست وزرای امورخارجه افغانستان ، چین و پاکستان صبح امروز سه شنبه درشهر پکن پایتخت چین اغاز شد.

 وزیر امور خارجه پاکستان دراین نشست گفت،اسلام آباد برای تامین امنیت  و ثبات افغانستان اهمیت بسیاری قائل است و ازاین گونه اجلاس ها استقبال می کند۔

خواجه آصف افزود،پاکستان امیدواراست درافغانستان ھر چه زود تر امنیت کامل برقرار شود تا مھاجرین افغان بتوانند از پاکستان به کشورشان بازگردند۔

 مبارزه با گروههای تروریستی و حل بحران میان افغانستان و پاکستان از مهمترین موضوعات مورد بحث دراجلاس سه روزه وزرای امورخارجه افغانستان، چین و پاکستان درشهرپکن است.

نشسست سه جانبه پکن با حضور وزیران خارجه چین،افغانستان و پاکستان از جمله ابتکارات منطقه ای برای کمک به حل بحران ناامنی در افغانستان وکاهش تنش در روابط  کابل واسلام آباد محسوب می شود.

درسال های گذشته هم دولت ترکیه میزبان مقامات ارشد افغانستان و پاکستان درچارچوب نشست های سه جانبه برای حل بحران تروریسم در افغانستان وکاهش منازعه در روابط این دو کشورهمسایه وتلاش برای تقویت مناسبات آنان بوده است.

میزبانی نشست سه جانبه با حضور مقامات افغانستان و پاکستان درچین درادامه روندی است که دولت این کشوردر چارچوب راهبرد خود در قبال منطقه به خصوص تحولات افغانستان اتخاذ کرده است.

چین سه سال پیش نماینده ویژه ای درامور افغانستان منصوب کرد تا گسترش روابط پکن با کابل به طور ویژه پیگیری شود.

دولت چین همچنین در دو سال اخیر تلاش کرد تا مناسبات همه جانبه خود با افغانستان از جمله در بخش دفاعی و امنیتی را از طریق صادارت تسلیحات و تجهیزات نظامی به این کشور،توسعه دهد.

میزبانی نشست بین المللی درباره افغانستان نیز بخشی از تلاش پکن برای گسترش همکاری های سیاسی با کابل درسال های گذشته بوده است.

چین درراستای کمک به تامین صلح و برقراری آرامش درافغانستان،پیشنهاد میزبانی گفتگوهای احتمالی صلح بین دولت این کشور و گروه طالبان را هم مطرح کرده است.

درچنین شرایطی این پرسش مطرح می شود که اهداف چین از توسعه همکاری ها با افغانستان و ایفای نقش بیشتر در تحولات این کشور چیست؟

در پاسخ باید گفت که چین در چارچوب افزایش نقش منطقه ای خود،مشارکت در روند صلح و بازسازی افغانستان را یکی از این عرصه های مهم می داند که می تواند از یکه تازی آمریکا در روند تحولات افغانستان هم جلوگیری کند.

علاوه بر این،چین نگران گسترش افراطی گری ازافغانستان به آن کشوراست و به همین دلیل چتر امنیتی مبارزه با تروریسم را فراتر از مرزهای خود و در داخل خاک افغانستان تعریف کرده است.
"روح الله عثمانی"، کارشناس مسایل آسیای شرقی در دانشگاه جان هاپکنز آمریکا می گوید:چین نگران گسترش تروریسم در منطقه ناشی از فعالیت گروه های افراطی در افغانستان است وبه همین دلیل تلاش دارد تا به دولت این کشور را در راستای مبارزه با تروریسم و روند مصالحه با مخالفین مسلح کمک کند.

چین ضمن آنکه چنین اهدافی را در قبال ایفای نقش ویژه درتحولات افغانستان دنبال می کند،می کوشد با برگزاری نشست هایی با حضور مقامات پاکستان و افغانستان، از طریق کمک به کاهش تنش های آنان و جلب همکاری مشترک این دو کشور در مبارزه با تروریسم،درچارچوب منافع خود،امنیت کریدوراقتصادی بین پکن و اسلام آباد را تامین کند .به خصوص آنکه در پروژه کلان چین موسوم به"یک کمربند،یک جاده" با ابعاد منطقه ای و فرا منطقه ای هم افغانستان و پاکستان جایگاه ویژه ای دارند.