جدی 15, 1396 12:18 Asia/Kabul
  • تصویب قانون «مجازات اعدام» فلسطینیان شهادت‌طلب، تروریسم سازمان‌یافته اسرائیل

اقدام پارلمان اسرائیل در تصویب قانون «مجازات اعدام» برای فلسطینیانی که عملیات شهادت‌طلبانه انجام می‌دهند، با واکنش‌های مختلف مقامات فلسطینی و اتحادیه اروپا مواجه شد.

پارلمان(کنست) رژیم صهونیستی روز چهارشنبه گذشته قانون «مجازات اعدام» را برای فلسطینیانی که عملیات شهادت‌طلبانه انجام می‌دهند با 52 رأی موافق در برابر 42 رأی مخالف تصویب کرد.

پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر معرفی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اقدام‌های ضد فلسطینی اسرائیل و آمریکا به طور محسوسی افزایش یافته است. کنست رژیم صهیونیستی روز سه شنبه گذشته قانون «قدس یکپارچه» را تصویب کرد. مطابق این قانون، قدس در حاکمیت کامل رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت و تقسیم قدس جز با موافقت 80 عضو از 120 عضو کنست ممکن نخواهد بود. در همین حال، «دونالد ترامپ»، رئیس‌ جمهوری آمریکا سه‌ شنبه گذشته تهدید کرد به دلیل اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین قصد ندارد با رژیم صهیونیستی سازش کند، حمایت‌های مالی از آنها را قطع می‌کند.

تصویب قانون «مجازات اعدام» فلسطینیان شهادت‌طلب سومین اقدام مهم ضدفلسطینی اسرائیل و آمریکا پس از تصمیم 15 قوس سال روان ترامپ درباره قدس است که وجه تمایز آن با دو اقدام قبلی در این است که این قانون خشونت را ترویج می‌دهد. لایحه قانون مجازات اعدام را حزب «اسرائیل بیتنا» به ریاست «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ارائه داد. ارزیابی این قانون حاکی از این است که حتی خود اسرائیلی‌ها نیز از تبعات تصمیم ترامپ درباره قدس اشغالی در هراس هستند.

هدف اصلی تصویب این قانون جلوگیری از انجام عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها عنوان شد. با این حال، این قانون نه تنها نمی‌تواند در اراده فلسطینی‌ها برای انجام عملیات شهادت‌طلبانه و به خصوص تداوم انتفاضه علیه اسرائیل خللی ایجاد کند، بلکه این اراده را تقویت نیز خواهد کرد. در همین راستا، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» از نگرانی سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) درباره تأثیرهای منفی این قانون از جمله افزایش شمار عملیات شهادت‌طلبانه و گسترش انتفاضه و همچنین کاهش امنیت اسرائیلی‌ها در کشورهای غربی و عربی خبر داد. بر این اساس، از 120 عضو کنست اسرائیل تنها 52 نفر به این قانون رأی مثبت داده، 42 نفر رأی منفی داده و 26 نفر نیز در پارلمان حضور نداشتند تا این قانون با اکثریت شکننده‌ای تصویب شود. «نفتالی بنت»، رئیس فراکسیون خانه یهودی و «نداف ارگمان»، رئیس شاباک از مخالفان این قانون هستند.

بدون شک، آنچه که در قالب عملیات شهادت‌‏طلبانه یا انتفاضه توسط فلسطینی‌ها علیه اسرائیلی‌ها انجام می‌‏شود، در قالب «دفاع مشروع» که در ماده 51 منشور ملل متحد نیز آمده، قابل تعریف است زیرا فلسطینی‌‏ها در مقابل خوی تجاوزکارانه و اشغال‏گرایانه رژیم صهیونیستی از خود و سرزمین‌‏شان دفاع می‏‌کنند. در همین حال، بدون شک، تصویب قانون «مجازات اعدام» فلسطینیان شهادت‏‌طلب توسط کنست، مصداق محسوس و آشکار تروریسم دولتی و سازمان‌‏یافته رژیم صهیونیستی است. در همین راستا، «ریاض مالکی»، وزیر خارجه فلسطین و «صالح العاروری»، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، این قانون را مصداق تروریسم «سازمان‌یافته» عنوان کرده و درباره پیامدهای آن هشدار دادند.

این قانون به حدی ظالمانه است که حتی اتحادیه اروپا در واکنش فوری، تصویب آنرا اقدامی «توهین‌آمیز» و «مغایر کرامت انسانی» اعلام کرد.

کلیدواژه