جدی 20, 1396 09:18 Asia/Kabul
  • متهم شدن دولت افغانستان به دشمنی با فرماندهان سابق جهادی

رهبر حزب نهضت اسلامی افغانستان ، دولت وحدت ملی این کشور را به دشمنی با فرماندهان سابق جهادی افغانستان، متهم کرد .

 «مولوی مختار مفلح» مشاور رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان و رهبر حزب  نهضت اسلامی در نشستی خبری در کابل اعلام کرد،محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشورعلیه  شخصیت‌های ملی افغانستان در حال توطئه است .

اتهام مشاور رئیس اجرایی و رهبر حزب نهضت اسلامی افغانستان علیه دولت وحدت ملی این کشور درباره دشمنی با فرماندهان سابق جهادی در حالی است که چنین موضعی در روزهای گذشته از سوی برخی گروه ها و شخصیت های دیگر افغانستان هم مطرح شده است.

پیش از این نیز شورای حراست و ثبات افغانستان،اشرف غنی را به تلاش برای حذف فرماندهان سابق جهادی از عرصه سیاسی این کشور متهم کرده بود.

در همین چارچوب،رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان هم هشدارداد،توطئه ای بزرگ علیه رهبران سابق جهادی و مردم این کشور در حال شکل گیری است.

اتخاذ چنین مواضعی ضد دولت افغانستان به تصمیم اخیر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور در برکناری عطا محمد نور استاندار بلخ و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی ارتباط دارد.

اشرف غنی حدود یک ماه پیش عطا محمد نور را از استانداری بلخ برکنارو محمد داود را برای این سمت معرفی کرد،اگر چه تاکنون عطا محمد نور حاضر به واگذاری قدرت نشده است.

به همین دلیل روز گذشته(دو شنبه) وزیر کشور افغانستان با سفر به استان بلخ با  عطا محمد نور دیدار و گفتگو کرد که البته جزییات این دیدار منتشر نشد.

با وجود رسانه ای نشدن گفتگوهای "ویس برمک" وزیرکشور افغانستان و عطا محمد نور اما مهمترین محور مذاکرات آنان مسئله برکناری وی از سمت استانداری بلخ و لزوم فراهم شدن زمینه واگذاری امور به استاندار جدید است.

از نظر حزب جمعیت اسلامی و گروه های سیاسی همسو، برکناری عطا محمد نور جلوه دیگری از سیاست دولت افغانستان در حذف رهبران سابق جهادی از عرصه سیاسی و اجرایی است که از دوره حامد کرزی رئیس جمهوری سابق این کشورشروع و در دوره اشرف غنی ادامه یافته است.

«اکرام‌الدین اندیشمند» کارشناس سیاسی  در افغانستان می گوید: حذف رهبران سابق جهادی از حاکمیت به‌عنوان نیروهای بانفوذ اجتماعی و سیاسی با هدف یکدست‌سازی حکومت این کشور صورت می‌گیرد.به گفته وی، اشرف غنی به‌دنبال ایجاد حکومتی اقتدارگرا است و به همین دلیل به تضعیف رهبران سابق جهادی ادامه می‌دهد.

این گمانه وجود دارد که حذف فرماندهان و رهبران سابق جهادی از عرصه سیاسی از اهداف مورد نظر آمریکا در افغانستان است.

 برخی محافل سیاسی و رسانه ای در افغانستان بر این باورند برخی کشورهای غربی به خصوص آمریکا  در وادار کرن دولت کابل به محدود کردن نقش رهبران سابق جهادی در تحولات سیاسی افغانستان،نقش دارند.حدود پنج سال پیش طرحی در افغانستان مبنی بر حذف تاریخ دوران جهاد از منابع درسی این کشور مطرح شد که با واکنش تند مردم و شخصیت های سابق مجاهدین مواجه شد.

با توجه به این که اکثرشخصیت های سابق جهادی در حزب جمعیت اسلامی افغانستان عضویت دارند،تداوم تنش دولت با این حزب و برکنار کردن مقامات ارشد آن از مناصب ملی و محلی از جمله عزل عطا محمد نور از استانداری بلخ،نشانه ای از دشمنی دولت کابل با فرماندهان جهادی توصیف شده است.

سیاست حذف رهبران سابق جهادی که شخصیت های ملی درافغانستان محسوب می شوند می تواند برای دولت وحدت ملی این کشور چالش آفرین باشد.