در صورتی که جلو فعالیت های داعش در افغانستان گرفته نشود می تواند مشکل ساز شود
(last modified 1396-10-24T07:10:36+00:00 )
جدی 24, 1396 11:40 Asia/Kabul
  • در صورتی که جلو فعالیت های داعش در افغانستان گرفته نشود می تواند مشکل ساز شود

هرچند تعداد نیروهای داعش در افغانستان چندان قابل توجه نیست اما اگر جلو آن ها گرفته نشود می توانند مشکل ساز شوند

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: هرچند تعداد نیروهای داعش در افغانستان چندان قابل توجه نیست اما اگر جلو آن ها گرفته نشود می توانند مشکل ساز شوند.

جمال الدین بدر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به افزایش فعالیت های نیروهای داعش در شمال افغانستان اظهار داشت: این گروه اکنون یک پدیده انکار ناپذیر است، نیروهای امنیتی افغانستان در حال جنگ با داعش هستند و بویژه در شرق و شمال افغانستان این گروه فعال است.

وی افزود: هرچند به نظر نمی رسد تعداد نیروهای داعش در افغانستان آنگونه که برخی مقامات روسی گفته اند زیاد و در حد ده هزار نفر باشد اما به هر صورت حضور آن ها منتفی نیست.

به گفته این کارشناس افغان در برخی مناطق دوردست افغانستان هم به دلیل شرایط خاص مردم، ممکن است نیروهای داعش بتوانند اقدام به سربازگیری کنند به عنوان مثال ممکن است تعدادی از عملکرد حکومت و مقامات محلی ناراضی باشند و پیوستن به داعش را فرصتی برای خود برای مقابله با دولت ببینند چنانکه در گذشته به همین دلیل عده ای به طالبان پیوسته بودند.

بدر عنوان کرد: از سوی دیگر در برخی مناطق افرادی هستند که افکارشان افراطی و نزدیک به گروه های سلفی است، از طالبان هم چندان رضایت ندارند و احتمال پیوستن آن ها هم به داعش وجود دارد ضمن اینکه تعدادی از نیروهای طالبان هم ممکن است به داعش بپیوندند چنانکه در برخی مناطق چنین شده است.

والی پیشین ولایت نورستان گفت: از زمانی که نیروهای داعش در عراق و سوریه شکست خورده اند، فعالیت هایشان در افغانستان بیشتر شده است. اما کسانی که در این کشور تحت نام داعش فعالیت می کنند، افغان، پاکستانی، ازبکستانی، تاجیکستانی و قرقیزستانی هستند و تعداد کمی هم عرب در میان آن ها حضور دارند.

وی اضافه کرد: به هر صورت داعش در حدی نیست که بتواند برای حکومت افغانستان مشکل جدی ایجاد کند، اما در حد اخلال امنیت و کنترل برخی مناطق دوردست می تواند اقداماتی انجام دهد که دولت باید برای جلوگیری از آن اقدام لازم را انجام دهد.

 

کلیدواژه