روند ناکامی های عربستان در جنگ یمن از استخدام مزدور تا سرباز گیری اجباری
(last modified 1396-10-28T16:22:34+00:00 )
جدی 28, 1396 20:52 Asia/Kabul
  • روند ناکامی های عربستان در جنگ یمن از  استخدام مزدور تا سرباز گیری اجباری

تحولات میدانی بیانگر پر رنگ تر شدن نشانه های شکست عربستان در جنگ افروزی خود علیه یمن در سال جدید میلادی است . در این زمینه محافل رسانه ای از جمله پایگاه خبری یمنی «النجم الثاقب» در گزارشهایی به بررسی ابعاد شکست تجاوزگری عربستان به یمن علیرغم برخورداری از پشتیبانی های آمریکا و حکام عربی پرداختند .

 تجاوز به یمن برای ائتلاف سعودی چیزی جز نابودی صدها تانک، خودروی زرهی و تجهیزات نظامی و کشته و مجروح شدن هزاران نیروی ارتش عربستان و امارات یا مزدورانشان در یمن ، چیزی به همراه نداشته است. حمله نظامی ائتلاف سعودی  به سرکردگی عربستان و چراغ سبز آمریکا و کشورهای غربی به یمن با عنوان عملیات «طوفان قاطع» و به بهانه بازگرداندن قدرت به دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی در این کشور آغاز شد و پس از چند روز از آغاز این عملیات که ناکام ماند، نام آن به «احیای امید» سپس «نیزه طلایی» تبدیل شد. تجاوز شکست خورده عربستان و  متحدینش در منطقه علیه یمن خسارات زیادی بخصوص در بخش‌های اقتصادی و انسانی برایشان به همراه داشته است .

 در رأس این کشورها عربستان است که در آن محمد بن سلمان با بالا بردن قیمت‌ها و به مشقت انداختن وضعیت معیشت مردم آنها را به فقر کشانده تا مجبور شوند برای یافتن لقمه‌ای نان به دستگاه نظامی این کشور بپیوندند .  ارتش عربستان در پی شکست در رویارویی با ارتش یمن و کمیته‌های مردمی تلاش کرد شمار بیشتری مزدور از مناطق مختلف بویژه از آفریقا بویژه از کشورهای سودان، اریتره  و غیره به خدمت گیرد تا به جای نظامیان سعودی بجنگند .  اما وقتی که این نظامیان جنازه هایشان به کشورشان بازگشت، خانواده‌های آنها رژیم‌های حاکم بر کشورهایشان را که فرزندانشان را به یمن اعزام کرده بودند محکوم کردند .  رژیم آل سعود با این شکست اقتصادی و انسانی مجبور به سربازگیری اجباری شده به گونه‌ای که از اوضاع اقتصادی و دشواری که ملت عربستان با آن به سر می‌برند به نفع اهداف نظامی خود سوء استفاده می کند . بررسی آخرین تحولات سیاسی و میدانی جنگ یمن نشان می‌دهد در هر دو عرصه ، ائتلاف متجاوز سعودی  کماکان با ناکامی مواجه است . ائتلاف سعودی  نه تنها نتوانسته هیچ یک از اهداف نظامی و سیاسی خود را از تحمیل جنگ بر یمن محقق سازد بلکه چه بسا در مقایسه با قبل از جنگ در هر دو عرصه میدانی و سیاسی در موقعیت ضعیف تری قرار گرفته و جایگاهش دچار سقوط و تنزل شده است. در عرصه نظامی جنگی که عربستان  به متحدان غربی و عربی خود قول داده بود در کمتر از دو هفته به سرانجام خواهد رساند  الان  حدود سه سال از آن می گذرد و بر همین اساس می‌ توان گفت فرسایشی شدن این جنگ که با تحمیل هزینه‌های سرسام آور بر دولت‌های متجاوز به‌ خصوص عربستان همراه بوده خود شکستی بزرگ برای این کشور محسوب می‌شود.  عربستان همچنین با تجاوز نظامی خود به یمن این مجوز را به‌ دست یمنی‌ها داد که وارد استان‌های یمنی الاصل عسیر، نجران و جیزان شوند که دوران تحت‌الحمایگی  عربستان  بر این استان‌ها در اوایل دهه 90 میلادی به پایان رسید اما در پی حق السکوتی که عربستان به دولت وقت یمن داد ،  قضیه اشغالگری آل سعود  بر  این سه استان یمنی  مسکوت گذاشته شد و از بازپس دادن این اراضی به یمن خودداری شد. بر این اساس اگر از این منظر نیز به قضیه نگاه شود باز شکستی دیگر در کارنامه نظامی عربستان در جنگ یمن ثبت می‌شود .  

مجتهد، فعال سیاسی عربستانی در این زمینه گفت: «ارتش عربستان در جنگ ضد یمن از نظر نظامی، سیاسی و اطلاعاتی شکست خورده است و جنبش انصارالله یمن پیروز این جنگ است.       

    درماندگی آل سعود در برابر مردم انقلابی یمن حملات مداوم هوایی عربستان و متحدانش به یمن و کشتار غیرنظامیان و همزمان، حمایت از عناصر القاعده و فراهم کردن فرصت حضور داعش در یمن، نشانه درماندگی آل سعود در برابر مردم انقلابی یمن است و عربستان از آغاز جنگ نیابتی در یمن، بازنده این جنگ بوده است.

 

کلیدواژه