دلو 01, 1396 15:43 Asia/Kabul

گذشته از ضرورت وجود سخنگو برای وزارتخانه های افغانستان مساله مهمتر آگاهی، تخصص و تجربه لازم سخنگویان وزارتخانه ها بویژه در رابطه با وزارتخانه مربوطه است

استاد دانشگاه کابل گفت: وجود سخنگو برای وزارتخانه های افغانستان هرچند ممکن است ضرورت داشته باشد اما مساله مهمتر این است که سخنگویان وزارتخانه ها از آگاهی، تخصص و تجربه لازم بویژه در رابطه با وزارتخانه مربوطه برخوردار باشند.

دکتر سید مسعود در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در بسیاری موارد کسانی که به عنوان سخنگوی وزارتخانه ها مقرر می شوند از آگاهی و تخصص لازم در رابطه با وزارتخانه مربوطه و سیاست های آن برخوردار نیستند و اظهاراتی را هم که مطرح می کنند دیدگاه های خودشان است نه الزاماً دیدگاه ها و سیاست های وزارتخانه ها.

وی افزود: در مواردی هم وجود سخنگویان باعث شد که مردم وزیر مربوطه را بسیار کم ببینند و سخنگویان ظاهر شده و مواضع و دیدگاه های خود را مطرح کنند، در حالی که نفس وجود سخنگو در صورتی که در وزارتخانه مربوطه کار کرده باشد و با سیاست های آن آشنایی داشته باشد مفید است.

این کارشناس افغان عنوان کرد البته صحبت هایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از سخنگویان که از سوی غربی ها گماشته شده اند گزارش فعالیت های روزانه وزارتخانه ها را به ادارات و ارگان های غربی هم می دهند.

سید مسعود تاکید کرد: در رابطه با وجود مشاوران متخصص برای دولتمردان ضرورت بیشتری احساس می شود و رئیس جمهور، وزارتخانه ها و پارلمان باید دارای یک بورد مشورتی تخصصی باشند، بخصوص در پارلمان که تاکنون بورد مشورتی تخصصی ایجاد نشده است.

این استاد دانشگاه کابل عنوان کرد: بارها پیشنهاد شده که این بورد مشاورین در پارلمان ایجاد شود تا بصورت منظم کار کند و نتایج تحقیقات خود را به پارلمان بدهد زیرا بسیاری از نمایندگان پارلمان از تخصص های لازم برخوردار نیستند و می توانند با استفاده از مشاوره های بورد مشورتی بهتر عمل کنند.

وی اظهار کرد: اما در افغانستان و حتی از زمان ریاست جمهوری حامد کرزی وضعیت به گونه ای دیگر بوده، اسامی مشاورین اعلام می شود و آن ها از این رهگذر حقوق دریافت می کنند اما نه آن ها رئیس جمهور را می بینند و نه رئیس جمهور از آن ها مشورت می خواهد.

سید مسعود تصریح کرد: معمولاً بسیاری از مشاورین بصورت مصلحتی معرفی می شوند در حالیکه از تخصص لازم برخوردار نیستند به عنوان مثال بسیاری از مشاورین رئیس جمهور غنی که بر اساس همان مصلحت ها انتخاب شده اند از نظر تخصص و تجربه در سطح بسیار پایین تری از خود وی قرار دارند و طبیعی است که وی از آن ها مشورت نخواهد.

وی اضافه کرد: هزینه ای که برای این مشاورین مصلحتی به مصرف می رسد بسیار بیشتر از کارآیی است که آن ها برای دولت و مردم دارند.

 

کلیدواژه