والی ولایت فراه به خاطر شرایط دشوار و نفوذ گسترده گروه های تروریستی و قاچاق کناره گیری کرد
(last modified 1396-11-07T12:13:37+00:00 )
دلو 07, 1396 16:43 Asia/Kabul

والی ولایت فراه نتوانست با شرایط خاص موجود بویژه گروه های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر کنار بیاید و امکانات لازم برای مبارزه با آن ها را هم نداشت از همین رو مجبور به استعفا شد

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: والی ولایت فراه از یکسو نتوانست با شرایط خاص موجود در این ولایت بویژه گروه های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر کنار بیاید و از سوی دیگر امکانات لازم برای مبارزه با آن ها را نداشت از همین رو مجبور به استعفا شد.

بسم الله تابان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: مسایلی مانند استعفا، برکناری و عزل و نصب مقامات از اصول پذیرفته شده اداری در سطح جهان است اما دلایل آن می تواند مورد بحث باشد.

وی افزود: "محمد عارف شاه جهان" والی فراه که به تازگی استعفا داده از مسوولان بسیار خوب است که تجارب خوبی در مجلس، در ارگ ریاست جمهوری و معاونت اداره امنیت ملی افغانستان داشته ضمن اینکه تجارب خوبی هم به عنوان والی فراه داشت اما شرایط در فراه برایش دشوار بود.

به گفته این کارشناس افغان نفوذ تروریست های بین المللی و قاچاقچیان مواد مخدر در حوزه غرب افغانستان بویژه ولایت فراه می تواند چالش جدی برای هر والی در آن ولایت باشد و آن والی که بخواهد قانونمند باشد و اصول و دستورات حکومت مرکزی را اجرا کند با مشکلاتی مواجه می شود که بیشتر به تروریست های بین المللی، قاچاقچیان مواد مخدر و قاچاقچیان انسان مربوط می شود، گروه هایی که فعالیت های آن ها از فراه به سمت دیگر ولایت و نیز جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

تابان عنوان کرد: وضعیت به گونه ای است که والی و دیگر مقامات یا باید با این گروه ها کنار بیایند و یا با آن ها مبارزه کنند که البته به دلیل نفوذ این گروه ها در سطوح مختلف جریان های سیاسی داخلی و منطقه ای و نبود حمایت لازم از سوی حکومت مرکزی، مبارزه با آن ها دشوار است و آقای شاه جهان هم تنها را حل را کناره گیری یافت.

وی یادآور شد که البته مسوولان در افغانستان به ندرت استعفا می دهند و بسیاری از آن ها به دنبال زراندوزی و حفظ قدرت هستند اما استعفای فردی مانند والی فراه نشانه جرات و مسوولیت پذیری وی است. آقای شاه جهان البته در صحبت های رسمی خود گفته که می خواهد بین مردم ولایت فراه اتحاد حاکم باشد و به خاطر شخص وی اختلافات و اعتراضاتی رخ ندهد.

این صاحبنظر سیاسی گفت: ولایت فراه از ولایات مهم افغانستان از لحاظ راه های ارتباطی و انتقال کالاها، کشاورزی و عرصه های دیگر است اما توجه کمتری از سوی حکومت مرکزی به آن شده و توسعه مناسبی هم نداشته است، این مسایل باعث شده که گروه های تروریستی و مافیایی از این وضعیت سوء استفاده کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر والی این ولایت موظف است که حوزه نفوذ و حاکمیت قانون را گسترش دهد و مردم را قانع کند که حاکمیت نظام نسبت به حاکمیت های محلی که بر مبنای غیر قانونی تشکیل می شوند و گروه هایی هستند که به ضرر مردم افغانستان کار می کنند ارجح تر است.

گفتنی است: محمد عارف شاه جهان والی فراه روز پنج شنبه گذشته به طور رسمی از سمت خود کناره گیری کرد. این در حالی بود که اما روز قبل از آن صدها نفر از مردم ولایت فراه در اعتراض به افزایش ناامنی در این ولایت تظاهرات کردند و این تظاهرات به خشونت کشیده شد. درگیری اعضای گروه طالبان با نیروهای امنیتی افغان هم در این ولایت افزایش یافته است.

 

کلیدواژه