دلو 08, 1396 17:15 Asia/Kabul

مسایل داخلی افغانستان به مردم این کشور مربوط می شود و خارجی ها به هیچ عنوان حق دخالت در این امور را ندارند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: مسایل داخلی افغانستان به مردم این کشور مربوط می شود و خارجی ها به هیچ عنوان حق دخالت در این امور را ندارند.

مولوی عبدالمالک ضیایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر زلمی خلیلزاد مشاور امور بین الملل دونالد ترامپ در مورد مساله برکناری عطا محمد نور اظهار داشت: او یک افغان نیست بنابراین حق ندارد در امور داخلی افغانستان اظهار نظر کند.

خلیل زاد که به کابل سفر کرده در گفتگو با آریانا نیوز گفت: هم پیمانان خارجی افغانستان و حکومت، صبر و حوصله زیادی در برابر دوام مخالفت آقای نور با حکومت را ندارند و اجازه گسترده شدن بازی های کوچک و بدون محاسبه را نمی دهند.

وی افزود: خلیلزاد دیگر آن جایگاهی را که در حکومت جورج بوش داشت در نظام امریکا ندارد، زمانی که سفیر امریکا در افغانستان بود و برای کنار رفتن محمد اسماعیل از ولایت هرات و رفتنش به کابل تلاش کرد و موفق شد، دولت جورج بوش پشتیبانش بود اما حالا فقط می خواهد با این اظهارات عطا محمد نور را بترساند که آن هم اثری ندارد. خلیلزاد اکنون نه نماینده امریکا محسوب می شود و نه افغان است و حق مداخله در امور افغانستان را هم ندارد.

به گفته مولوی ضیایی زمانی هم که خلیلزاد سفیر امریکا در عراق بود در آن کشور فساد را وارد کرد، جنگ های قومی مذهبی به راه انداخت و گروه تروریستی داعش هم در همان زمان بوجود آمد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: وابستگی سیاسی و نظامی افغانستان به جهان غرب سبب دخالت های آن ها در امور این کشور شده اما حتی اگر دولت کابل با آن ها همراه باشد ملت افغانستان ایستادگی خواهد کرد و همانطور که ارتش سرخ شوروی سابق را شکست داد امریکا و متحدینش را هم به زانو در خواهد آورد و افغان ها این اجازه را نخواهند داد که امثال خلیلزاد در مورد شخصیت های افغان اظهار نظر کنند.

وی یادآور شد که مردم افغانستان تسلیم زور نمی شوند و تاریخ به اثبات رسانده که هرکس با این مردم با درشتی رفتار کند با شکست مواجه می شود و خلیلزاد و امثال وی هم با همان مشت محکمی مواجه خواهند شد که شوروی ها مواجه شدند.

مولوی ضیایی اظهار کرد: حکومت وحدت ملی افغانستان بر اساس یک توافق ایجاد شد. و قرار بود امتیازات مشخصی به حزب جمعیت و طیف اشرف غنی داده شود و این توافقنامه باید اجرا می شد که برنامه به خوبی پیش نرفت. به هر صورت مسایل داخلی افغانستان به خود این کشور مربوط می شود و به هیچ کس ارتباطی ندارد.

این کارشناس افغان گفت: پافشاری عطا محمد نور هم نوعی داخواهی و حق طلبی از حکومت مرکزی در رابطه با همان توافقنامه حکومت وحدت ملی است زیرا مفاد آن تاکنون عملی نشده است، حزب جمعیت اسلامی افغانستان در بخش بزرگی از نظام این کشور از ادارات غیرنظامی گرفته تا ارگان های نظامی دخیل و از قدرت برخوردار است. اگر اشرف غنی می خواست عطا محمد نور والی بلخ را برکنار کند حداقل باید جایگاه جدیدش را مشخص می کرد.

وی اضافه کرد: به هر صورت این مسایل به خارجی ها مربوط نمی شود و مسایل بین ارگ ریاست جمهوری و حزب جمعیت بالاخره از راه مسالمت آمیز حل و فصل خواهد شد.

 

کلیدواژه