حزب جمعیت اسلامی افغانستان مانند گذشته از قدرت و توان بالا برای چانه زنی برخوردار نیست
(last modified 1396-11-11T13:39:50+00:00 )
دلو 11, 1396 18:09 Asia/Kabul

حزب جمعیت اسلامی افغانستان از قدرت و توان بالایی مانند گذشته برخوردار نیست که بتواند در رابطه با تقسیم قدرت و مناصب با حکومت چانه زنی کند

استاد دانشگاه کابل گفت: حزب جمعیت اسلامی افغانستان از قدرت و توان بالایی مانند گذشته برخوردار نیست که بتواند در رابطه با تقسیم قدرت و مناصب با حکومت چانه زنی کند.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: افرادی اما از این حزب به قدرت دست پیدا کرده اند که عطا محمد نور از جمله آن هاست و این حزب اکنون می خواهد به واسطه این افراد خود را بزرگ و قدرتمند جلوه دهد.

پیشتر عطامحمد نور در میان هواداران خود خطاب به اشرف غنی گفت، اگر گفت‌وگوها بین ریاست جمهوری و حزب جمعیت اسلامی افغانستان از سرگرفته نشود هواداران وی و حزب تظاهرات خواهند کرد . وی افزود: براساس توافق منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان، حزب جمعیت اسلامی باید 50 درصد از کرسی‌های دولت را در اختیار داشته باشد و رئیس جمهور صلاحیت برکناری وی را ندارد.

به گفته فانوس این در حالی است که میان اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی افغانستان مانند عبدالله عبدالله، احمد ضیاء مسعود و امرالله صالح اختلافاتی وجود دارد و هر کدام از آن ها می خواهند به نوعی به قدرت دست پیدا کنند.

استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل عنوان کرد: صلاح الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی و فرزند برهان الدین ربانی رهبر فقید این حزب از آن اقتدار و صلابت برای رهبری حزب برخوردار نیست و در غرب بزرگ شده چنانکه برادران احمد شاه مسعود هم جایگاه آنچنانی ندارند و با استفاده از نام او برنامه های خود را پیش می برند.

وی افزود: اما این مسایل اکنون در افغانستان چندان مطرح نیست و بالاخره به شکلی حل و فصل خواهد شد مساله مطرح منافع کشورهای ابرقدرت دنیا است، چنانکه سرمایه گذاری های بزرگی هم در این عرصه کرده اند.

این کارشناس سیاسی گفت: اختلافات بین جناح های قدرت همانگونه که جنجال انتخابات با تشکیل حکومت وحدت ملی به پایان رسید، با نوعی توافق بر سر تقسیم کرسی ها حل خواهد شد و رئیس جمهور غنی برای عطا محمد نور به خاطر کنار رفتن از ولایت بلخ امتیازاتی قایل می شود، اما موضوع مهم این است که تا زمانی که مردم به پختگی لازم نرسند بیگانگان از آن ها به نفع خود استفاده خواهند کرد.

به گفته فانوس امروز وضعیت به گونه ای است که مردم افغانستان هر روز توسط گروه های تروریستی به خاک و خون کشیده می شوند و چنانکه آیت الله خامنه ای {رهبر معظم انقلاب اسلامی} گفتند این گروه ها توسط قدرت های غربی بویژه امریکا برای دستیابی به اهداف خودشان ایجاد شده اند.

این استاد دانشگاه کابل اظهار کرد: اما امریکایی ها حاضر نیستند بپذیرند که علت اصلی جنگ در افغانستان حضور خارجی ها است و کسانی هم که از حضور آنان حمایت می کنند این مساله را نمی پذیرند در حالیکه با حضور امریکایی ها مردم افغانستان هر روز در خون خود می غلتند و خبری هم از عملی شدن وعده های آنان در رابطه با تامین صلح و امنیت و دمکراسی نیست.

وی اضافه کرد: به هر صورت هرچند حزب جمعیت اسلامی و ارگ ریاست جمهوری بر مواضع خود پافشاری دارند اما اگر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان جایگاه خود را در خطر ببیند کنار خواهد آمد چنانکه در مساله تشکیل حکومت وحدت ملی کنار آمد در حالیکه پیش از آن عنوان می کرد که چنین چیزی را نمی پذیرد.

 

کلیدواژه