دلو 22, 1396 11:11 Asia/Kabul
  • پیام های سرنگونی جنگنده اف 16 رژیم صهیونیستی توسط پدافند هوایی سوریه

پدافند ارتش سوریه صبح روز شنبه (10 فوریه) یک فروند جنگنده اف-16 رژیم صهیونیستی را که به خاک سوریه تجاوز کرده بود، هدف قرار داده و سرنگون کرد.

اقدام پدافند ارتش سوریه پیام های مهمی دارد. مهمترین پیام این اقدام این است که بحران سوریه همان گونه که حزب الله لبنان اعلام کرده، وارد مرحله «استراتژیک» شده است. ارتش رژیم صهیونیستی طی 7 سال اخیر بارها مناطق مختلف سوریه را بمباران کرده است، اما از آنجایی که ارتش سوریه بر جنگ با تروریستها تمرکز کرده بود، واکنش عملیاتی به تجاوزهای مکرر جنگنده های صهیونیستی انجام نمی داد. اقدام روز گذشته پدافند هوایی ارتش سوریه به معنای این است که ارتش سوریه از مرحله جنگ با تروریسم عبور کرده و توان دفاع از خود در مقابل تهاجم خارجی را دارد و تلاش ها برای براندازی نظام سوریه عملاً شکست خورده است. این در حالی است که محور عربی/غربی/عبری طی 7 سال گذشته میلیاردها دلار برای براندازی نظام سوریه هزینه کرد. در همین راستا، «رابرت فورد»، سفیر سابق آمریکا در سوریه گفت «آمریکا بیش از 12 میلیارد دلار برای تغییر نظام سوریه هزینه کرده است.» «مهدی محمدی»، تحلیلگر سیاسی نیز بر این باور است که تصمیم به درگیری نظامی با اسراییل، حکایت از آن دارد که دولت سوریه نه فقط اراده کرده کنترل خود بر زمین و آسمان کشورش را کامل کند، بلکه هم زمان تصمیم گرفته آزادی عمل راهبردی و تاکتیکی بازیگران معارض خارجی را هم بر اساس معیارهای خود محدود کند.»

 پیام دیگر اقدام پدافند هوایی ارتش سوریه این است که با وجود اینکه ارتش سوریه برای مدت 7 سال درگیر جنگ فرسایشی با تروریستها است نه تنها برای دفاع از تمامیت ارضی این کشور عقب نشینی نکرده بلکه به نوعی با از دست دادن عناصر سست عنصر خود، اکنون نیروهای وفاداری دارد که با بازیابی اعتماد به نفس، در حال بازتعریف دستور کارهای راهبردی خود است. در همین راستا، روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: «این حمله نشان داد که سوریه قدرت خود را بازیافته است.»

پیام دیگر اقدام پدافند ارتش سوریه، ضربه پذیر بودن ارتش رژیم صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی یکی از مدرن ترین نیروهای هوایی را در خاورمیانه دارد که توسط کارخانه های اسلحه سازی قدرت های غربی به خصوص آمریکا تجهیز می شود. در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی طی هفته های اخیر بارها مواضع مختلف در سوریه را بمباران کرده بود و همچنان به این اقدام ادامه می داد، درست پس از سقوط جنگنده اسرائیلی، کابینه امنیتی این رژیم «پایان عملیات» در سوریه را اعلام کرد. «فیصل قاسم»، تحلیلگر عرب عنوان کرد که «ساقط شدن جنگنده اف-16، اسرائیل را برای اولین بار در تاریخ در موضع دفاعی ضعیف قرار داده است.» «آروین دیوید میلر»، تحلیلگر سی ان ان نیز سرنگون شدن جنگنده اسرائیلی را نشانه تقویت توان پدافند هوایی سوریه اعلام کرد و گفت با سقوط اف-16 به حیثیت اسرائیل ضربه وارد شد. بر همین اساس، رژیم صهیونیستی تلاش می کند به افکار عمومی جهانی القا کند که جنگنده اف-16 این رژیم نه توسط سوریه بلکه توسط پدافند هوایی ایران ساقط شده است تا از شدت این شکست راهبردی بکاهد. «ناچمان شای»، از اعضای کنست رژیم صهیونیستی فوراً با صدور بیانیه ‌ای خواستار جلوگیری از رویارویی نظامی اسرائیل با ایران شد و حتی از روسیه و آمریکا خواست از اهرم های بین المللی ضد آنچه که «پیش روی نظامیان ایرانی در سوریه» ادعا شد، استفاده کنند. با این حال، جمهوری اسلامی ایران هر گونه دخالت مستقیم در سقوط این جنگنده اسرائیلی را رد کرده است.

 نکته پایانی این است که اقدام پدافند هوایی ارتش سوریه، مصداق بارز دفاع مشروع تصریح شده در ماده 51 منشور ملل است. مطابق این ماده منشور ملل متحد؛ «در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین ‌المللی به عمل آورد، هیچیک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خود خواه فردی یا دسته جمعی لطمه ‌ای وارد نخواهد کرد.» از آنجایی که شورای امنیت طی 7 سال اخیر نشان داد که درباره بحران سوریه «سیاست» را بر «حقوق» ارجحیت داده و ضد نظام سوریه عمل کرد، اقدام روز گذشته پدافند هوایی ارتش سوریه، دفاع مشروع به طریق اولی محسوب می شود.