دلو 24, 1396 13:01 Asia/Kabul

ایجاد زمینه برای بانک های افغانستان برای داشتن شعبه در منطقه چابهار فرصت خوبی برای آن ها در زمینه جلب اعتماد و رشد است

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل ایجاد زمینه برای بانک های افغانستان برای داشتن شعبه در منطقه چابهار را فرصت خوبی برای آن ها در زمینه جلب اعتماد و رشد دانست.

سید مسعود در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در شرایط کنونی وجود بانک ها برای نقل و انتقال پول و پیشبرد امور تجاری و اقتصادی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، بانک ها هم تمایل دارند بیشتر در جایی به فعالیت بپردازند که تبالات پولی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حالی که ده ها شرکت افغان و تعداد زیادی از شرکت های خارجی و ایرانی که در چابهار کار می کنند وجود بانک ها و از جمله بانک های افغانستانی و شعب آن ها در این منطقه ضروری است و صدور مجوز برای فعالیت آن ها هم فرصت خوبی برای آن ها به شمار می رود.

به گفته این اقتصاد دان افغان این برای اولین بار است که تعدادی از بانک ها از سطح اقتصاد ملی در افغانستان به سطح اقتصاد منطقه ای وارد می شوند، تعداد بسیار کمی از بانک های افغانستان توانسته اند فعالیت های خود را به خارج بکشانند و فقط برخی بانک های دولتی افغانستان این قابلیت را دارند.

این استاد دانشگاه کابل عنوان کرد: اکنون که دولت جمهوری اسلامی ایران به برخی بانک های افغانستانی اجازه می دهد در چابهار شعبه داشته باشند به این معنی است که سیاست بانکداری افغانستان به حدی رسیده که می تواند در خارج هم کار کند و به این اعتماد دست یافته است.

سید مسعود گفت: از سوی دیگر این بانک ها در نزدیکی محل معاملات اقتصادی و تجاری فعالیت می کنند و با فعالیت در خارج نوعی تجربه برون مرزی پیدا می کنند ضمن اینکه می توانند به سود قابل توجهی هم دست پیدا کنند.

این کارشناس اقتصادی افغان گفت: بندر چابهار برای افغانستان از نظر تجاری و اقتصادی فرصت بسیار خوبی است و امکان تقویت آن از طریق راه آهن در مسیر انتقال کالاها وجود دارد که مسیری ارزان است و کالاهای افغانستانی هم می توانند قدرت رقابتی داشته باشند. اما راه هوایی که در گذشته ها هم وجود داشت بیشتر برای انتقال کالاهای گران قیمت و لوکس قابل استفاده است و در شرایط فعلی صرفه چندانی ندارد.

این کارشناس افغان بیان داشت: برخی کشورها مانند هنوستان که از طریق راه های هوایی هم تجارت خود را پیش می برند سوبسیدهایی را هم برای نقل و انتقال کالاها در نظر می گیرند و این سوبسیدها یا از طرف کشور مبدأ و یا کشور مقصد در نظر گرفته می شود و در صورتی که برداشته شود کانال های هوایی با شکست مواجه می شوند از اینرو در حال حاضر بهتر است افغانستان بیشتر روی مسیر دریایی، خط آهن و مسیر جاده ای تمرکز داشته باشد.

وی اضافه کرد: بندر چابهار در حقیقت نقطه اتصال هند، ایران و افغانستان است و این مسیر می تواند برای رسیدن کالاهای این سه کشور به آسیای میانه تلقی شود و می تواند به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی منطقه جلوه کند.

 

کلیدواژه