حوت 03, 1396 18:52 Asia/Kabul

غربی ها اگر می خواهند کمکی در مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از کشت آن در افغانستان بکنند تقاضای این مواد را در کشورهای خود پایین بیاورند

استاد دانشگاه کابل تاکید کرد: غربی ها اگر می خواهند کمکی در مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از کشت آن در افغانستان بکنند تقاضای این مواد را در کشورهای خود پایین بیاورند.

سید مسعود استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به هزینه هایی که از سوی خارجی ها برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان می شود گفت: بهتر است به جای این هزینه ها تقاضا را در کشورهای خود کاهش دهند.

وزارت مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده که برای جلوگیری از کشت کوکنار در ولایت ننگرهار در شرق این کشور، برنامه توسعه کشاورزی روستایی را در این ولایت، عملی می کند. سلامت عظیمی وزیر این وزارتخانه گفته هزینه این پروژه بیش‌ از ۲۲میلیون دالر است که بر اساس آن، کشاورزان در شش ولسوالی ولایت ننگرهار به کشت مواد کشاورزی، تشویق خواهند شد و در صورت موفقیت برنامه به سایر ولایات نیز گسترش خواهدیافت.
سید مسعود اظهار داشت: مواد مخدر منبع اصلی تامین مالی مخالفان مسلح دولت افغانستان است از همین رو آن ها تلاش می کنند که کشت این مواد افزایش پیدا کند، مافیای منطقه و مافیای بین المللی هم در کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان دست دارند و سود سالانه 110 میلیارد دالری را از این رهگذر بدست می آورند که بصورت رسمی 45 میلیارد دالر اعلام می شود.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل عنوان کرد: با این اوصاف اجرای برنامه کشت جایگزین تریاک در افغانستان تاکنون به نتیجه ای نرسیده، هرچند کشت پنبه و زعفران در برخی ولایات رونق گرفته اما سود کشت هیچ ماده ای به پایه سود کشت تریاک نمی رسد.

این کارشناس اقتصادی افغان گفت: در گذشته یک موسسه انگلیسی طرحی ارایه کرده بود که از کشت تریاک در افغانستان به منظور داروسازی استفاده شود، در آن زمان بسیاری از جمله خود وی با این طرح مخالف بودند اما اخیراً وی با توجه به شرایط موجود طرح مشابهی را ارایه کرده به این ترتیب که چون مخالفان مسلح از کشت مواد مخدر حمایت می کنند و از آن دست نمی کشند بهتر است حکومت افغانستان هم این چالش را به فرصت تبدیل کند و زمینه استفاده دارویی از کشت تریاک را فراهم نماید.

سید مسعود با اشاره به اعلام نیروهای خارجی مبنی بر اینکه حملات هوایی را افزایش می دهند و یکی از اهداف آن ها نابودی کارخانه های تولید مواد مخدر است گفت: این ها بهانه است، نیروهای خارجی اگر می خواهند کمکی در این زمینه بکنند به جای تحمل این هزینه های سنگین به خاطر مبارزه با مواد مخدر تقاضای مصرف را در کشورهای خود پایین بیاورند و معتادان را در کشورهای خود درمان کنند.

به گفته این کارشناس افغان در صورتی که تقاضا وجود نداشته باشد کار عرضه پیش نمی رود اما در حال حاضر تقاضای رو به افزایشی در بازارهای امریکا، آلمان، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر وجود دارد و در صورتی که این تقاضا کاهش یابد در افغانستان هم کشاورزانی که به هر دلیل به کشت مواد مخدر مشغول هستند به طرف کشت پنبه، زعفران و سایر مواد مشروع کشیده خواهند شد.

وی اضافه کرد: بیشترین تقاضای مواد مخدر در امریکا و اروپا وجود دارد و اگر این تقاضا کم شود عرضه هم کاهش پیدا می کند اما در صورتی که تقاضاهای رو به افزایش و بازارهای مصرف مواد مخدر وجود داشته باشد نمی توان انتظار داشت که عرضه ای وجود نداشته باشد.

 

کلیدواژه