حوت 06, 1396 14:04 Asia/Kabul

دفتر طالبان در قطر کارآیی لازم را ندارد ضمن اینکه اقدامات زیاده خواهانه آنان مطلوب دولت و مردم افغانستان نیست بنابراین بهتر است مسدود شود

مشاور امور بین الملل شورای عالی صلح افغانستان گفت: دفتر طالبان در قطر کارآیی لازم را ندارد ضمن اینکه اقدامات زیاده خواهانه آنان مطلوب دولت و مردم افغانستان نیست بنابراین بهتر است مسدود شود.

محمد اسماعیل قاسمیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: زمانی که دفتری تحت نام دفتر طالبان در قطر ایجاد شد، امریکا از آن حمایت کرد و تامین هزینه های مالی آن را هم دولت قطر به عهده گرفت، رئیس جمهور افغانستان در این خصوص ابراز خرسندی و شورای عالی صلح این کشور هم با آن موافقت کرد.

وی افزود: در ابتدا هدف این بود که طالبان آدرس خاصی داشته باشند و انجام مذاکرات صلح با طالبان از آن طریق هماهنگ شود اما از همان زمان دست هایی به کار افتادند تا اینکه طالبان تابلوی امارت اسلامی را بر سردر دفتر خود نصب کردند و پرچمی را که در زمان حاکمیت خود در افغانستان استفاده می کردند برافراشتند که این اقدام آنان غیر قابل قبول بود.

به تازگی حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان خواستار بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر شده و گفته که دیگر نیازی نیست این دفتر باز بماند. وی این موضوع را در دیدار با مقامات قطر مطرح کرده و گفته در حال حاضر مذاکره با مقامات قطر جریان دارد، تا دفتر سیاسی طالبان در دوحه را مسدود کنند.

به گفته قاسمیار دولت افغانستان در زمان تاسیسی این دفتر تعهد خواست که از آن به عنوان نمایندگی سیاسی و برای تبلیغ و جمع آوری کمک برای طالبان استفاده نشود و فقط برای تماس با این گروه و هماهنگی جهت برگزاری نشست های صلح استفاده شود، اما طالبان از این امر عدول کردند و دولت و شورای عالی صلح با این حرکات طالبان مخالفت کردند. اما این دفتر با وجود اینکه کارآیی چندانی نداشت به کار خود ادامه داد.

به گفته این عضو شورای عالی صلح افغانستان اگر قرار باشد طالبان تابلوی امارت اسلامی و پرچم خود را در این دفتر داشته باشند مسدود شدن آن مطلوب است، البته دولت قطر هم که به حمایت از گروه های تروریستی متهم است، متوجه شده که یکی از دلایل این اتهام می تواند وجود همین دفتر در دوحه پایتخت این کشور باشد و فکر می کند که وقت آن رسیده تا خود را از این قضیه تبرئه کند.

قاسمیار یادآور شد: برخی کشورهای دیگر مانند اندونزی و ترکیه حاضر شده اند که طالبان دفتری در آن کشورها داشته باشند ولی مقامات افغان و شورای عالی صلح اعلام کرده اند بهترین حالت این است که طالبان دفتر خود را در افغانستان باز کنند و امنیت آنان هم تضمین می شود اما تاکنون این موضوع از سوی طالبان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: مشکل برقرار نشدن صلح در افغانستان این است که جنگ در این کشور نیابتی است و دیگران از آن استفاده ابزاری می کنند بنابراین پیچیدگی های مساله افغانستان بیش از گذشته شده، بازی جنگ افغانستان ادامه دارد و بازیگران اصلی به دنبال دوام آن هستند، حتی اگر طالبان به برنامه صلح بپیوندند مساله داعش به قوت خود باقی است.

 

کلیدواژه