سیاست امریکا در مورد مسایل افغانستان و جنگ و صلح در این کشور آشکار و ثابت نیست
(last modified 1396-12-23T13:30:21+00:00 )
حوت 23, 1396 18:00 Asia/Kabul
  • سیاست امریکا در مورد مسایل افغانستان و جنگ و صلح در این کشور آشکار و ثابت نیست

سیاست امریکایی ها در مورد مسایل افغانستان آشکار و ثابت نیست زمانی از جنگ با طالبان صحبت می کنند و زمانی از مذاکره و صلح با آنان می گویند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: سیاست امریکایی ها در مورد مسایل افغانستان آشکار و ثابت نیست زمانی از جنگ با طالبان صحبت می کنند و زمانی از مذاکره و صلح با آنان می گویند.

جمال الدین بدر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر "جیمز متیس" وزیر دفاع امریکا به افغانستان و تاکید بر اینکه واشنگتن از پیشنهاد صلح افغانستان با طالبان و پیشنهاد مذاکرات دولت با دولت با پاکستان در نشست پروسه کابل حمایت می‌کند، اظهار داشت: به نظر می رسد باز هم چرخشی در سیاست امریکا در رابطه با مسایل افغانستان ایجاد شده است.

والی سابق نورستان تصریح کرد: چندی پیش و پس از انفجارهای خونینی که توسط طالبان در افغانستان رخ داد امریکایی ها گفته بودند که دیگر با طالبان مذاکره صورت نخواهد گرفت و با آنان باید با زبان جنگ سخن گفت، حالا ویزی دفاع امریکا گفته که برخی حلقات طالبان آماده مذاکره هستند و ما هم طرفدار مذاکره هستیم.

وی افزود: امریکایی ها در مورد قضایای افغانستان سیاست مشخص و درازمدتی ندارند چندی پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا از جنگ با طالبان و شدت آن سخن گفت و حالا وزیر دفاع امریکا از مذاکره با این گروه می گوید.

به گفته این کارشناس سیاسی از سوی دیگر با پیوستن چند مقام طالبان به برنامه صلح اتفاق خاصی نمی افتد چنانکه در حال حاضر بالاترین مقامات سابق طالبان که به برنامه صلح پیوسته اند در کابل زندگی می کنند اما جنگ طالبان با حکومت افغانستان ختم نشده و امنیت برقرار نشده است، آنچه تغییر ایجاد می کند این است که علاوه بر پیوستن مقامات طالبان به برنامه صلح، بدنه این گروه نیز باید جنگ را کنار بگذارد.

بدر عنوان کرد: تغییرات زیادی در سطح رهبری طالبان طی سال های گذشته رونما شده اما تغییر خاصی را در فعالیت های آن ها شاهد نبوده ایم ضمن اینکه حتی آن دسته از مقامات سابق طالبان که اکنون در کابل حضور دارند هم ایدئولوژی خود را تغییر نداده و تمایلی به حکومت افغانستان ندارند و این مساله در رفتار و گفتارشان مشخص است.

این کارشناس سیاسی همچنان خاطرنشان کرد: طی هفده سال گذشته که جنگ با طالبان و حامیان آن ها جریان دارد هیچ گاه طالبان ندای صلح نداده اند بلکه همیشه دولت افغانستان و یا دولت امریکا در مورد صلح صحبت کرده اند و طالبان به آن تن نداده اند.

وی اضافه کرد: در حالی که طالبان یک گروه غیرقانونی به حساب می آید و اعضای آن آزادانه نمی توانند گشت و گذار و درآمدزایی داشته باشند اما سال هاست که در جنگ با حکومت افغانستان قرار دارند و تامین مالی و تجهیزاتی هم می شوند پس مشخص است که حامیانی دارند و از طریق کشورهای دیگر پشتیبانی می شوند.

 

کلیدواژه