حمل 07, 1397 16:50 Asia/Kabul

نشست هایی مانند نشست تاشکند که در رابطه با مسایل جاری افغانستان برگزار می شود در نفس خود مثبت است و می تواند به نفع افغانستان، منطقه و جهان باشد

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: نشست هایی مانند نشست تاشکند که در رابطه با مسایل جاری سیاسی، اقتصادی و امنیتی افغانستان برگزار می شود در نفس خود مثبت است و می تواند به نفع افغانستان، منطقه و جهان باشد.

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: حل مسایل و مشکلات سیاسی و امنیتی افغانستان برای دیگر کشورها هم مفید خواهد بود، اگر افغانستان ناامن باشد و قدرت های جهانی کشمکش ها و مشکلاتی را در این کشور ایجاد کنند آرامش منطقه و جهان هم به نوعی متاثر می شود.

وی با اشاره به اینکه در نشست تاشکند پایتخت ازبکستان در مورد صلح افغانستان و مسایل مربوط به این کشور، در خصوص بسته پیشنهادی صلح حکومت وحدت ملی به طالبان هم بحث شد، عنوان کرد که دست های خارجی در ایجاد مشکلات افغانستان نقش داشته اند بنابراین در حل مشکلات افغانستان هم کشورهای خارجی می توانند نقش عمده ای داشته باشند.

به گفته این کارشناس سیاسی اگر زمانی صحبت از صلح در افغانستان یا برنامه های پیرامون آن می شود، کشورهای غربی سعی می کنند که طالبان را پشت میز مذاکره بنشانند و آن ها را با دولت افغانستان نزدیک کنند. و اگر هم زمانی صلح در افغانستان را به نفع خود ندانند هیچ تلاشی برای آن نمی کنند بلکه سعی می کنند با ناامن کردن افغانستان به عنوان یک نقطه استراتژیک به اهداف خود دست پیدا کنند.

حسن زاده عنوان کرد: ازبکستان هم از جمله کشورهایی است که در رابطه با مسایل ناامنی در افغانستان دغدغه دارد و بسیاری از نیروهای طالبان و داعش که در حال جنگ در داخل افغانستان و پاکستان هستند جزء مخالفان مسلح دولت ازبکستان به شمار می روند و اگر قدرتمند شوند ممکن است ازبکستان را هم ناامن کنند بر این اساس این نشست برای ازبکستان و کشورهای همسایه اش مهم است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ناامنی ها در شمال افغانستان افزایش یافته نگرانی های کشورهای شمالی افغانستان هم از ناحیه ناامنی ها در این کشور افزایش یافته و به دنبال راه حلی برای این معضل هستند، حضور روسیه و چین هم در نشست تاشکند با توجه به تاثیرگذاری این دو کشور در مسایل منطقه ای و جهانی، می تواند در مساله صلح و امنیت افغانستان موثر باشد.

 

کلیدواژه