حمل 09, 1397 11:15 Asia/Kabul
  • افزایش همکاری های امنیتی و مرزی بین ایران و پاکستان

سخنگوی ارتش پاکستان از افزایش همکارهای امنیتی و مرزی بین تهران و اسلام آباد خبر داد.

­

 سرلشکر«آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان در نشستی مطبوعاتی در شهر «راولپندی» گفت: پس از سفر اخیر جنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان به ایران، همکاری های امنیتی و مرزی بین دو کشور افزایش یافته است.

آصف غفور افزود: در این سفر فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان دیدارهای سازنده ای با مقامات دولتی -نظامی و امنیتی ایران داشت.

سخنگوی ارتش پاکستان خاطرنشان کرد، تماس ها و گفتگوهای تخصصی اسلام آباد و تهران در زمینه آغاز فعالیت گذرگاه مرزی جدید بین پاکستان و ایران در مراحل نهایی است و بزودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

اظهارات سخنگوی ارتش پاکستان درباره افزایش همکاری های امنیتی و مرزی این کشور با ایران حدود سه هفته پس از سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به اسلام آباد، می تواند یکی از دستاوردهای سفر وی به پاکستان و گفتگوبا مقامات سیاسی و نظامی این کشور باشد.

اگر چه این سخنگو توسعه همکاری های مرزی و امنیتی بین ایران و پاکستان را به سفر چندی پیش فرمانده نیروی زمینی ارتش این کشور مرتبط کرده اما نهایی شدن این نوع همکاری از نتایج سفر ظریف به اسلام آباد هم محسوب می شود.

در شرایطی سخنگوی ارتش پاکستان از افزایش همکاری های تهران واسلام آباد در امور امنیتی و مرزی خبر داده که فعالیت گروه های تروریستی در پاکستان تهدید جدی مرزی و امنیتی برای شرق ایران بشمار می رود. علیرغم اذعان پاکستان به حضور و فعالیت گروه های مختلف تروریستی در این کشور، برنامه دولت اسلام آباد برای مهار این گروه ها و جلوگیری از تعرض آنان  به خاک همسایگان از جمله ایران انتقاد برانگیزاست.

"آصف ایزدی" کارشناس مسائل سیاسی در پاکستان در این باره گفته است، سوء تفاهم های مرزی که به دلیل تحرکات برخی عناصر، هر از گاهی میان پاکستان و ایران رخ می دهد و البته در سال های اخیر به مراتب کاهش یافته است، باید به حداقل ممکن برسد و تقویت همکاری های امنیتی میان ایران و پاکستان و هماهنگی بیشتر میان نهادهای دوطرف، می تواند کمک قابل توجهی به این مسئله باشد.

امضای توافقنامه همکاری بین ایران و پاکستان برای افزایش همکاری های امنیتی و مرزی بین دو کشور این امید را ایجاد کرده که مقامات سیاسی و نظامی پاکستان، ضمن بازنگری در برنامه های امنیتی و کنترل دقیق مرزهای خود با همسایگان از حیث ورود گروه های افراطی به خاک آنان، تعهدات خود در این توافقنامه را اجرا کرده تا زمینه برای افزایش همکاری هایی که سخنگوی ارتش پاکستان به آن اشاره کرده افزایش چشمگیری پیدا کند.  

با توجه به هدف گذاری دولت پاکستان برای توسعه رشد اقتصادی در چارچوب همکاری های اقتصادی منطقه ای از جمله کریدور چین و پاکستان، تامین امنیت نخستین نیاز و الزام در این زمینه است که می تواند موجب افزایش سرمایه گذاری خارجی در این کشورهم بشود.

"حسنین رضا میرضا"، کارشناس مسائل اقتصادی در پاکستان می گوید: بلوک اقتصادی که در منطقه در حال شکل گیری است و کشورهای پاکستان و ایران نیز در آن حضور دارند می تواند به نقطه کانون توسعه اقتصادی منطقه ای تبدیل شود مشروط برانکه ابتدا امنیت بخصوص در ایالت بلوچستان پاکستان برقرار باشد.

علاوه بر این چنانچه پاکستان در چارچوب تعهدات خود در تامین امنیت مرزهای مشترک گام موثری بردارد، می تواند اعتماد بیشتر همسایگان برای تقویت همکاری های دو یا چند جانبه را جلب کند.

کلیدواژه