مردم افغانستان از هر حرکت صلح خواهانه و مسالمت آمیز استقبال می کنند
(last modified 1397-01-11T09:45:21+00:00 )
حمل 11, 1397 14:15 Asia/Kabul
  • مردم افغانستان از هر حرکت صلح خواهانه و مسالمت آمیز استقبال می کنند

مردم افغانستان از چند دهه جنگ و نابسامانی و تحمل درد و رنج خسته شده اند و از هر حرکت صلح خواهانه و مسالمت آمیز استقبال می کنند

کارشناس سیاسی-نظامی افغان تاکید کرد: مردم افغانستان از چند دهه جنگ و نابسامانی و تحمل درد و رنج خسته شده اند و از هر حرکت صلح خواهانه و مسالمت آمیز استقبال می کنند.

محمد امین زازی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به راه اندازی کاروان صلح از سوی مردم ولایت  هلمند و برپایی خیمه های صلح توسط آنان گفت: این مردم افغانستان بودند که بیشترین رنج و مصیبت را از جنگ ها و ناامنی ها طی چند دهه گذشته دیدند، بسیاری از مردم شهید شدند، بسیاری از زنان بیوه و کودکان یتیم شدند، تعداد زیادی از مردم هم آواره شدند و مردم با فجایع زیادی روبرو بوده اند.  

وی افزود: ما از حرکت های صلح استقبال می کنیم و تمام مردم افغانستان باید با برادران هلمندی خود که آسیب های جدی از جنگ ها و ناامنی ها دیده اند همصدا و همراه شوند و از طرفین درگیر بخواهند که از جنگ و کشتار دست بردارند و از جامعه جهانی هم بخواهند که برای پایان جنگ ها و نابسامانی ها در افغانستان تلاش کرده و ریشه های تروریزم را بخشکانند.

به گفته این کارشناس سیاسی جامعه جهانی باید این مساله را درک کند که دود جنگ ها و ناامنی ها تنها به چشم مردم افغانستان نمی رود و دیگر کشورها هم از آن متضرر خواهند شد بنابراین باید با ندای صلح خواهی مردم افغانستان همراه شوند.

زازی با اشاره به حمایت مشروط طالبان از کاروان صلح مردم افغانستان عنوان کرد: آن دسته از مخالفان مسلح دولت افغانستان که جزء مردم این کشور هستند باید به خواسته های این مردم توجه کنند و از هرگونه شرط گذاری بپرهیزند اما اگر بخواهند به گونه دیگری رفتار کنند و به ندای صلح پاسخ منفی دهند مردم افغانستان و جامعه جهانی باید در یک سنگر واحد در برابر آنان ایستادگی کنند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: مردم از خواسته های مشروع مخالفان دولت حمایت می کنند اما آن ها باید جنگ و تخاصم را کنار گذاشته و بصورت مستقل و بدون اینکه ابزار دیگران باشند پشت میز مذاکره حاضر شوند و خواسته های آنان هم باید در حین مذاکرات مطرح شود نه از طریق جنگ و درگیری.

وی اضافه کرد: مردم افغانستان مسلمان و صلح طلب هستند و قتل و کشتار این مردم توسط گروه های مسلح مخالف دولت به هر بهانه ای هیچ توجیهی ندارد و اعمال خائنانه به شمار می رود بنابراین با هرگونه اعمال خائنانه باید به شدت برخورد شود.

 

کلیدواژه