حمل 15, 1397 15:39 Asia/Kabul

در صورتی که اراده ای برای تامین امنیت و بهبود اوضاع در افغانستان از سوی نیروهای خارجی وجود نداشته باشد با افزایش نیروهای نظامی امنیت در این کشور تامین نمی شود

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: در صورتی که اراده ای برای تامین امنیت و بهبود اوضاع در افغانستان از سوی نیروهای خارجی وجود نداشته باشد با افزایش نیروهای نظامی امنیت در این کشور تامین نمی شود.

عبدالرب جاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعزام یکهزار نیروی دیگر نظامی امریکایی به افغانستان برای مقابله با طالبان اظهار داشت: طی بیش از شانزده سال گذشته بیش از یکصد هزار نیروی نظامی امریکایی در افغانستان حضور داشتند اما چون اراده لازم برای تامین امنیت و برقراری صلح وجود نداشت کاری از پیش نبردند.

وی افزود: اکنون هم با اضافه کردن یک هزار نفر به تعداد بسیار کمتر نیروهای امریکایی نسبت به گذشته، تغییر خاصی ایجاد نخواهد شد در حالی که اگر اراده لازم وجود داشته باشد نیازی به افزایش نیرو نیست.

این کارشناس سیاسی یادآور شد که یکی از انتقادات شدید دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در زمان رقابت های انتخاباتی، این بود که چرا نیروهای امریکایی باید خارج از امریکا حضور داشته باشند، کشته شوند، بودجه مردم امریکا برای آن ها مصرف شود و نتیجه ای هم حاصل نشود، اما اکنون او همان خط مشی دولت قبلی امریکا را در پیش گرفته است.

جاهد تصریح کرد: مشخص است که سیاست های کلی دولت امریکا واحد است و زمانی که افراد تغییر می کنند فقط ادبیاتشان تغییر می کند و تغییر خاصی در سیاست ها و عملکردها ایجاد نمی شود.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد که امریکا در صدد حفظ نیروهای خود در افغانستان است و قصد خارج کردن این نیروها را ندارد، اوضاع در افغانستان هم نابسامان است و این احتمال هم وجود دارد که امریکایی ها خودشان در این مساله دخیل باشند تا وانمود کنند که به حضور آن ها نیاز است و انتقادات نسبت به حضور و عملکرد آن ها کاهش پیدا کند.

 

کلیدواژه