مذاکرات افغانستان و پاکستان اگر با هدف برقراری صلح و امنیت انجام شود مفید است
(last modified 1397-01-25T07:29:15+00:00 )
حمل 25, 1397 11:59 Asia/Kabul
  • مذاکرات افغانستان و پاکستان اگر با هدف برقراری صلح و امنیت انجام شود مفید است

مذاکرات دولت افغانستان با پاکستان اگر با هدف برقراری صلح و امنیت انجام شود مفید است اما اگر پاکستانی ها به خاطر کاهش فشارهای جامعه جهان تن مذاکرات بدهند نتایج مثبتی نخواهد داشت

کارشناس سیاسی افغان گفت: مذاکرات دولت افغانستان با دولت و یا گروه های پاکستانی اگر با هدف برقراری صلح و امنیت انجام شود مفید است اما اگر پاکستانی ها به خاطر کاهش فشارهای جامعه جهانی تن به این مذاکرات داده باشند نتایج مثبتی درپی نخواهد داشت.

جمال الدین بدر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به بحث مذاکرات بین افغانستان و پاکستان برای کاهش جنگ ها و ناامنی ها اظهار داشت: دو کشور باید به این نتیجه برسند که مشکل دو کشور باید از طریق مذاکره و تفاهم حل شود.

وی افزود: طی چند سال گذشته جامعه جهانی به خاطر مساله افغانستان و حمایت پاکستان از تروریست ها فشارهای شدیدی بر این کشور وارد کرده و افغانستان در شرایط خوبی قرار گرفته و

اگر نشست های جدی با حضور اعضای جامعه جهانی شامل کشورهای اسلامی برگزار شود و طرف های افغانستانی و پاکستانی دیدگاه های خود را مطرح کنند، بالاخره این دیدگاه ها و اسناد مورد بررسی قرار می گیرد و نتایجی حاصل خواهد شد.

والی سابق ولایت نورستان افغانستان عنوان کرد: مردمان دو کشور افغانستان و پاکستان به دنبال جنگ و ناامنی نیستند اما حلقاتی در کشورهای مختلف حضور دارند که اهداف خود را با ایجاد جنگ و درگیری پیگیری می کنند.

به گفته بدر در شرایط کنونی دنیا هیچ کشوری از طریق جنگ پیروز نمی شود و به جایی نمی رسد و طبیعی است که راه حل را باید در مذاکرات جستجو کرد، ضمن اینکه بین افغانستان و پاکستان مشترکات زیادی وجود دارد و مشکلات خود را هم باید بصورت واضح بیان کرده و در صدد حل آن برآیند.

وی اظهار کرد: تاریخ ثابت کرده که بسیاری از مشکلات بین کشورها از طریق مذاکرات حل و فصل شده، افغانستان و پاکستان هم از قضیه مستثنی نیستند و می توانند مشکلات خود را از این طریق حل و فصل کنند.

این کارشناس افغان در رابطه با حمایت انگلیس از حصارکشی در امتداد خط دیورند هم گفت: واقعاً سوال همین جاست که میان دو کشور دارای مشترکات فراوان مذهبی، زبانی و فرهنگی و بویژه بین مردمان یک قوم که در دو طرف خط قرار گرفته اند حصارکشی برای چیست.

وی اضافه کرد: حضور اعضای جامعه جهانی و از جمله انگلیس در افغانستان به معنای حمایت آن ها از این کشور است اما حمایت انگلیس از حصارکشی در امتداد خط دیورند به این معنا است که آن ها فلسفه حضور خود در افغانستان را زیر سوال می برند.

 

کلیدواژه