حمل 28, 1397 13:30 Asia/Kabul

طالبان هم با حکومت افغانستان مشکل دارند و هم از سوی خارجی ها حمایت می شوند از اینرو پیشنهاد حکومت افغانستان را رد می کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: طالبان بارها پیشنهاد حکومت افغانستان از جمله پیوستن به برنامه صلح را رد کرده اند زیرا هم با حکومت و برنامه هایش مشکل دارند و هم از سوی خارجی های مخالف این حکومت حمایت می شوند.

احمد رشاد جمالیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در خصوص رد پیشنهاد محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برای شرکت در برنامه انتخابات به عنوان یک حزب سیاسی از سوی طالبان اظهار داشت: این بار اول نیست که طالبان پیشنهاد دولت افغانستان را رد می کنند، هم در دوره ریاست محمد اشرف غنی و هم در دوره های قبل چنین پیشنهادهایی به راحتی رد شده است.

رئیس جمهور غنی در مراسم آغاز نام نویسی واجدان شرایط رای دهی، از افراد طالبان خواست سلاح خود را بر زمین بگذارند و در روند انتخابات شرکت کنند. اما گروه طالبان در بیانیه ای اعلام کرد این گروه نه تنها در انتخابات  شرکت نمی کند بلکه ازمردم  نیز می خواهد آن را تحریم کنند.

جمالیار گفت: این نشان دهنده آن است که هنوز دولت افغانستان نتوانسته یک سیاست فعال را در قبال برنامه صلح داشته باشد و مخالفان مسلح را به گونه ای برای پیوستن به این برنامه تشویق کند که باور آن ها نسبت به آن افزایش پیدا کند و علاقه پیدا کنند.

به گفته این کارشناس افغان آغاز برنامه ثبت نام رای دهندگان در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری هم به دلایلی سبب شده که طالبان به فراخوان صلح حکومت هم پاسخ مثبت ندهند.

جمالیار تصریح کرد: حکومت وحدت ملی بصورت کامل به وعده های خود در خصوص اصلاحات انتخاباتی که منجر به برگزاری انتخابات شفاف می شد عمل نکرد و حتی نتوانسته نظر مردم را در این خصوص جلب کنند ضمن اینکه مخالفان مسلح از تجربه تلخ انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 که باعث بروز جنجال و در نهایت تشکیل حکومت وحدت ملی شد، برای انحراف اذهان مردم سوء استفاده می کنند تا بصورت گسترده در این برنامه شرکت نکنند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: برخی فشارهای بیرونی هم وجود دارد که نمی گذارد طالبان به این برنامه علاقمندی نشان دهند و یا از آن حمایت کنند، حتی در مناطق دوردست اوضاع را ناامن می کنند تا حکومت نتواند در آنجا مراکز رای گیری ایجاد کند.

جمالیار عنوان کرد: کشورهایی مانند پاکستان و حلقاتی که نمی خواهند مردم افغانستان حکومت داری خوب را تجربه کنند به این مسایل دامن می زنند. اما انتخابات یک برنامه ملی است و نیاز است که مردم ریسک آن را هم قبول کنند زیرا در این زمینه مسوولیت دارند.

وی اضافه کرد: به هر صورت شکل شرکت مردم در برنامه ثبت نام رای دهندگان و انتخابات، این بار متفاوت خواهد بود زیرا مردم از انتخابات گذشته تجربه تلخی دارند. با این حال باید از این برنامه حمایت کنند و حکومت هم امکانات و شرایط لازم را برای برگزاری انتخابات شفاف و افزایش اعتماد مردم به این برنامه فراهم کند.

 

کلیدواژه