ایران ؛روسیه و پاکستان ؛ توافق برای تشکیل کنفرانس امنیتی مشترک با حضور سایر کشورهای منطقه
(last modified 1397-02-07T05:53:35+00:00 )
ثور 07, 1397 10:23 Asia/Kabul
  • ایران ؛روسیه و پاکستان ؛ توافق برای تشکیل کنفرانس امنیتی مشترک با حضور سایر کشورهای منطقه

 دبیران شورای امنیت ملی ایران، روسیه و پاکستان درچارچوب مذاکراتی در سوچی از توافق برای  تشکیل کنفرانس امنیتی مشترک با حضور سایر کشورهای منطقه خبر دادند . 

دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه و ژنرال «ناصرخان جنجوعه» مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان ؛همچنین با ابراز نگرانی نسبت به اقدامات بی ثبات ساز آمریکا در منطقه ، بر ضرورت همکاری همه جانبه کشورهای موثر آسیا برای مقابله با این روند تاکید کردند 

علی شمخانی که برای شرکت در نهمین نشست مسوولان عالی امنیتی پنج قاره جهان به  شهر سوچی روسیه سفرکرده بود ، پنج شنبه شب پیش از ترک سوچی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آمریکا می خواهد تروریسم را از سوریه و عراق به افغانستان منتقل کند ؛گفت ، به دنبال مشارکت سایر کشورهای موثر در قاره آسیا برای مبارزه با تروریسم هستیم.

مقابله با تهدیدهای مشترک از جمله  تروریسم از اهدافی است که نیازمند همکاری های چند جانبه منطقه ای است .محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در همین خصوص  ؛  بخشی از محورهای  سخنرانی اخیر خود در اجلاس صلح پایدار در نیویورک را به این مسئله اختصاص داد و تاکید کرد که ایران در این زمینه  پیشگام است و همکاری های منطقه ای را برای غلبه بر چالش ها پیشنهاد می کند.
برهمین اساس شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حاشیه اجلاس سوچی در دیدار با ژنرال ناصرخان جنجوعه، مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان بر ضرورت همکاری دو و چندجانبه برای مقابله با تهدیدات تاکید  و خاطر نشان کرد : ایران و پاکستان به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام وظایف و مسئولیتهای مهمی در قبال آینده امت اسلامی بر عهده دارند.

تجربه تحولات چند دهه اخیر در غرب آسیا  نشان می‌دهد که ظهور جنگ‌های مستقیم و  نیابتی در منطقه ، بازار مناسبی را برای فروش تسلیحات غرب ، ایجاد کرده است.  دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا نیز با نگاهی سود جویانه به بحران سازی ها در منطقه با  گرم نگه داشتن کانون‌های بحران از جمله در  سوریه  و یمن ودر قالب پروژه ایران هراسی در منطقه ادامه دهد  .

امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، در این زمینه می گوید:این بحران ها با حضور و دخالت بیگانگان و نیروهای فرامنطقه ای هدایت می شود و وابستگی، ناآگاهی و فریب خوردگی برخی دولت‌های منطقه در شکل گیری فضای تنازع در غرب آسیا بی تاثیر نیست.

بدیهی است امنیت و صلح پایدار وابسته به همکاری منطقه‌ای است و  تا زمانی که یک تلاش جمعی برای ایجاد صلح فراگیر و امنیت در منطقه وجود نداشته باشد، همچنان  شاهد ادامه درگیر ناآرامی ها خواهیم بود.با تاکید براین واقعیت است که جمهوری اسلامی ایران از همه کشورها ی منطقه  بویژه همسایگان  می خواهد به تلاش های مشترک  که تضمین کننده منطقه ای قوی و امنیتی یکپارچه است ؛  بپیوندند. توافق  ایران ؛روسیه و پاکستان برای تشکیل کنفرانس امنیتی مشترک با حضور سایر کشورهای منطقه را  می بایست در همین چارجوب ارزیابی کرد .