تاکید ایران  بر   پایان جنگ یمن ؛در چارچوب  رایزنی های منطقه ای و بین المللی
(last modified 1397-02-15T05:03:57+00:00 )
ثور 15, 1397 09:33 Asia/Kabul
  •  تاکید ایران  بر   پایان جنگ یمن ؛در چارچوب  رایزنی های منطقه ای و بین المللی

جنگ یمن  از لحاظ انسانی، ابعاد وحشتناکی پیدا کرده و فاجعه انسانی گسترده و مرگ خاموش ملت یمن قابل مشاهده است.

رژیم سعودی با حمایت آمریکا  ، از مارس 2015 اقدام  به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. این جنگ که تا کنون سبب مرگ هزاران انسان بیگناه شده  توجه ناظران و کشورهای اروپایی  را به خـود جلـب کرده است . 

 در این راستا دور تازه نشست ایران و چهار کشور اروپایی درباره بحران یمن در رُم، پایتخت ایتالیا، با هدف بر رسی  ابعاد بحران یمن و تلاش برای پیدا کردن راه حل این بحران برگزار شد .

دور نخست گفت وگوهای ایران و اتحادیه اروپا درباره یمن فوریه 2018 در مونیخ آلمان  برگزار شده بود .

«حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور سیاسی  این گفت و گوها را درچارچوب مجموعه اقدامات و تلاش‌های ایران برای کمک به حل بحران یمن دانست و اعلام کرد  دور سوم گفت وگوها با کشورهای اروپایی در نیمه دوم ژوئن 2018 در بروکسل مقر اتحادیه اروپایی، با میزبانی این اتحادیه برگزار خواهد شد.

عربستان با حمایت های مالی و نظامی از گروه های تروریستی در عراق، سوریه و یمن زمینه های ورود بیشتر بازیگران خارجی به مسایل منطقه ای را فراهم آورد. ریاض  در این فرآیند  برای خود نقش ویژه ای  به عنوان قدرت نخست منطقه با قدرت نمایی قایل است که توهمی بیش نیست. جنگ افروزی و تشکیل ائتلاف های ویرانگر و یک جانبه گرایی، منجر به باز کردن مسیر مداخله بازیگران فرامنطقه ای، وظهور  گروه های تروریستی درغرب آسیا شده است. بدیهی است که در چنین  وضعیتی  نا امنی در منطقه به زیان همه تمام خواهد شد . چنانکه نمونه های ان درافغانستان ، عراق و سوریه  تجربه شد . جمهوری اسلامی ایران ثبات و امنیت منطقه را در امتناع از دخالت در امور داخلی کشورها، احترام به خواست مردم، مخالفت با ورود مداخله جویانه بازیگران خارجی به معادلات منطقه ای می جوید. جمهوری اسلامی  ایران برای کمک به برقراری ثبات و امنیت   پیشنهاد تشکیل «مجمع ملی گفت وگو در خلیج فارس» را ارائه کرده است. سران  ریاض اما  نقش ثبات ساز  ایران در منطقه  را بر نمی تابند .

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرازی از بیاناتشان  در دیدار هزاران نفر از کارگران و کارآفرینان با اشاره به روند تحولات منطقه  خاطر نشان کردند ؛   امریکایی‌ها می خواهند هزینه مقابله با نظام جمهوری اسلامی و ملت مقتدر ایران را خودشان متحمل نشوند و آن را به دوش برخی دولتهای منطقه بیاندازند . ایشان افزودند: 

"برخی کشورهای منطقه بدانند، اگر با جمهوری اسلامی ایران روبرو شوند، قطعاً ضربه و شکست می‌خورند. اما اگر آنها عقل داشته باشند نباید فریب امریکا را بخورند."

کمک های مستشاری ایران درعراق و حضور در سوریه که به درخواست دولت قانونی بغداد و دمشق صورت گرفته است  درواقع ، هزینه هایی است که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه  پذیرفته است . جمهوری اسلامی ایران قصد تقابل و یا رقابت های مخرب با هیچیک از همسایگان خود از جمله  با عربستان را ندارد،اما مصمم به  کنشگری مثبت در منطقه است .