ثور 16, 1397 09:49 Asia/Kabul
  •  دیدگاه ایران درباره ریشه های تروریسم و افراط گرایی

«غلامحسین دهقانی» معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی درکنفرانس بین‌المللی «مقابله با تروریسم و افراطی‌گری» در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان با اشاره به ریشه‌های دو پدیده شومِ تروریسم و افراط‌ گرایی، بر لزوم توجه به ایدئولوژی تکفیری که موجب گسترش تنفر میان ملت‌های مختلف شده است تاکید کرد.

 دهقانی همچنین ضرورت پایان دادن به تجاوز و اِشغال خارجی بویژه اِشغال فلسطین را خاطر نشان ساخت و تاکید کرد ؛ اِشغال 70 ساله فلسطین، موضوعی است که می بایست بطور جدی در دستور کار مجامع بین‌المللی قرار گیرد. 

در ایران  بیش از 17هزارنفر قربانی تروریسم شده اند و ایران  بیش از هرکشوری مصمم به مقابله با تروریسم و ریشه کن کردن  گروه های تروریستی است .کارنامه  ایران در مبارزه با تروریسم شفاف است و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در جنگ با تروریسم،  تاییدی بر این واقعیت است .

سیر تحولات سال های اخیر در منطقه نشان داد که  قدرت های سلطه جو و در راس آنها امریکا از تروریسم و افراط گرایی   بعنوان  وسیله ای برای  نابودی اسلام و  تقابل میان بین اسلام و غرب استفاده می کنند . 

  این همان واقعیتی  است که در پیام سه سال قبل رهبر معظم انقلاب  خطاب به جوانان  در اروپا خاطر نشان شد .

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 2015 دو نامه به جوانان غربی نوشتند که در آن بر ضرورت باز شناسی چرایی گرفتاری بشریت در گردابی از خشونت و افراط گرایی تاکید شده است.حضرت آیت الله خامنه ای  در این نامه ها به درستی به  سیاست های متناقض آمریکا و غرب در قبال تروریسم، تهاجم نظامی به جهان اسلام، خونریزی در فلسطین و ضرورت مقابله با اندیشه خشونت گرا اشاره کرده اند.

"جفری ساکس" تحلیلگر آمریکایی  با انتشار مقاله ای در پایگاه "پروجکت سیندیکت" نوشت: "...پیروزی بر داعش دشوار نیست زیرا این گروه نیروهای فراوانی در اختیار ندارد ؛ اما  مشکل آن است که آمریکا و همپیمانانش داعش را دشمن اصلی شان نمی دانند ."

نوآم چامسکی، تحلیل‌گر برجسته سیاسی هم زمانیکه پاریس هدف حملات تروریستی قرار گرفت ؛ سیاست‌های امریکا و هم‌پیمانان این کشور را عامل حملات تروریستی دانست . وی با طرح این پرسش که آیا هدف امریکا  تشویق تروریسم یا پایان دادن به آن است افزود: «اگر می‌خواهید به تروریسم پایان دهید باید نخست پرسید که چرا تروریسم اتفاق افتاد؟ دلایل اصلی آن چه بود و ریشه‌های عمیق‌تر آن چه بود؟ و سپس باید سعی کنید به این پرسش‌ها بپردازی».

امروز نه تنها شرایط منطقه  بلکه  الزامات  بین المللی ایجاب می کند اولویت همکاری ها ، ریشه کنی تروریسم و افراط گرایی باشد. در مقابل این  تهدید مشترک  ایران آماده همکاری با همسایگان در مبارزه با تروریسم  است و  در عمل نیز ایران این همکاری و مبارزه حقیقی با تروریسم را به اثبات رسانده است .  پیروزی های بدست آمده در جبهه  مقابله با تروریسم تکفیری در سوریه و عراق  نشان داد که با همکاری واقعی  می توان  امنیت و  ثبات را به  منطقه باز گرداند.

آنگونه که  معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درکنفرانس بین‌المللی «مقابله با تروریسم و افراطی‌گری» در "دوشنبه" تصریح کرد؛ جمهوری اسلامی ایران در مسیر ترویج وحدت اسلامی تاوان سنگینی داده است ،اما همچنان به این مسیر ادامه می‌دهد.