توزیع تذکره های الکترونیکی در افغانستان با شرایط کنونی خلاف قانون مصوب پارلمان است
(last modified 1397-02-17T10:08:58+00:00 )
ثور 17, 1397 14:38 Asia/Kabul
  • توزیع تذکره های الکترونیکی در افغانستان با شرایط کنونی خلاف قانون مصوب پارلمان است

توزیع تذکره ها (شناسنامه ها)ی الکترونیکی در افغانستان خلاف قانون مصوب پارلمان این کشور آغاز شده و مشروعیت لازم را ندارد

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: توزیع تذکره ها (شناسنامه ها)ی الکترونیکی در افغانستان خلاف قانون مصوب پارلمان این کشور آغاز شده و مشروعیت لازم را ندارد.

سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در حال حاضر با این شکل توزیع تذکره های الکترونیکی از سوی حکومت وحدت ملی و شخص رئیس جمهوری افغانستان مخالف هستیم.

وی افزود: ما با نفس توزیع تذکره های الکترونیکی مشکل نداریم اما با درج واژه افغان در تذکره های الکترونیکی مخالفیم از طرف دیگر اگر مساله درج قومیت در تذکره ها مطرح باشد، باید قوم سادات هم درج شود و چون این اتفاق نیفتاده مخالف توزیع تذکره ها به این شکل هستیم و به هیچ عنوان رضایت به توزیع تذکره ها با هویت جعلی نداریم.

به گفته این کارشناس سیاسی سادات افغانستان بر این نظر هستند که یک قوم مستقل هستند و هیچ کس نمی تواند هویت مستقل این قوم را در افغانستان رد کند. در رابطه با واژه افغان هم بحث زیاد است اما اکنون بسیاری در افغانستان نمی خواهند که با این واژه شناخته شوند و نباید این واژه بر شهروندان افغانستان تحمیل شود.

حسینی اظهار کرد: در هیچ جای قانون اساسی افغانستان ذکر نشده که درج واژه افغان در تذکره های الکترونیکی الزامی است هرچند در یکی از مواد قانون اساسی آمده که اتباع افغانستان افغان تلقی می شوند.

وی اضافه کرد: این مشکلات می تواند از طریق پارلمان حل و فصل شود و در خصوص صدور تذکره های الکترونیکی هم باید مصوبه چهار سال قبل پارلمان اجرا شود. زیرا کمیسیونی که بعدها در این زمینه تشکیل شد فاقد مشروعیت است و حتی بیشتر اعضا در جلسات کمیسیون حاضر نشدند.

 

کلیدواژه