ثور 29, 1397 08:57 Asia/Kabul
  •  رییس جمهوری اسلامی ایران:تاکید بر مسوولیت های جهانی در حمایت از حقوق ملت فلسطین

جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع مظلومان بوده و یکی از آرمان‌های مهم انقلاب اسلامی ایران، آزادی قدس شریف و فلسطین اشغالی است.

«حسن روحانی» ، رئیس جمهوری اسلامی  ایران ، در نشست  فوق العاده سازمان همکاری اسلامی که عصرجمعه با حضور مقامات بیش از 57 کشوراسلامی در استانبول برگزار شد ؛مواضع  جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص  تبیین و مسوولیت کشورهای اسلامی در دفاع از ملت فلسطین را خاطر نشان کرد.

روحانی دراین نشست برتشکیل یک «گروه کارشناسی» متشکل از متخصصان حقوقی، سیاسی و اقتصادی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای بررسی دقیق و تدوین راهکارهای مقابله با تصمیم غیرقانونی اخیر دولت آمریکا در انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس  در سطوح بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی  تاکید کرد. روحانی همچنین اتخاذ اقدامات سیاسی، اقتصادی وتجاری علیه دولت آمریکا ورژیم صهیونیستی را خواستار شد.

درقضایای  اخیر فلسطین و مسئله قدس  سه نکته مهم وجود دارد که درتحلیل مسئله  توجه به  آن ها ضروری است.

نکته نخست ؛ این واقعیت است که فلسطینیان صاحبان واقعی سرزمین فلسطین هستند و هیچ جایگزین و هویت جعلی نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد  . 

نکته دوم؛ اقدام نابخردانه‌ای است که در چند روز اخیر و در پی توطئه  جدید واشنگتن – تل اویو  کلید خورد و صهیونیست ها زیر پوشش  انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس  تلاش کردند پروژه اشغال کامل قدس را اجرایی کنند .

 نکته سوم  ؛ خدشه ناپذیر بودن حقوق ملت فلسطین است . مردم فلسطین برای آزادی سرزمینشان از دست اشغالگران،  هیچگاه حاضر به سازش نشده اند  و هرگز نیز سازش نخواهند کرد و امروز نیز مصمم تراز گذشته مقابل اشغالگران ایستاده اند .هر چند که برخی کشورهای عربی  درتایید  این اشغالگری با رژیم صهیونیستی همپیمان شده اند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشتر در بیاناتی در دیدار قاریان و مدیحه‌ سرایان قرآنی با اشاره به مصائب و بلایای دنیای اسلام بویژه شرایط مردم فلسطین، گفتند: در این چند روز جنایات رژیم خبیث و جعلی صهیونیستی در به شهادت رساندن ده ها نفر و زخمی کردن هزاران فلسطینی را دیدیم؛ در چنین شرایطی برخی گله می‌کنند که چرا آمریکا موضع نمی‌گیرد در حالی‌که آمریکا و بسیاری از دولت های غربی شریک جرم این جنایات هستند.

عبد الباری عطوان ؛ نویسنده و تحلیلگر سرشناس جهان عرب درباره کشتار فلسطینی ها در غزه می گوید : آنها افراد غیرمسلحی بودند که تنها پرچم های خود را برافراشته و به مرز رفته بودند. تنها یک حصار مرزی بین آنها و اسرائیلی ها وجود داشته است. اسرائیلی ها از تفنگ های دورزن استفاده می کردند. اما رسانه های غربی این موضوع را به عنوان تظاهرات خشونت بار توصیف کرده اند. آیا فلسطینی ها تفنگ دارند؟ آیا آنها مواد منفجره داشته اند؟ این غیرقابل تصور است. اقدامات رسانه های غربی به منزله بدجلوه دادن همه تحولات است. آنها حقیقت را پنهان کرده اند.

واقعیت این است که ملت  فلسطین در یک مظلومیت بزرگ تاریخی قرار گرفته است ودر آنسوی قضیه فلسطین، رژیمی اشغالگرو کودک کش قراردارد که با حمایت امریکا به معضلی جهانی تبدیل شده است .

در چنین وضعیتی  جامعه بین الملل اعم از جهان اسلام ، سازمان ملل  و نهادهای حقوقی بین المللی درقبال دفاع از ملت مظلوم فلسطین مسوول هستند وهمه  باید  در این زمینه به مسوولیت های خود عمل کنند .