انتقال سفارت امریکا از تلاویو به بیت المقدس خلاف حقوق بین الملل است
(last modified 1397-02-29T08:32:48+00:00 )
ثور 29, 1397 13:02 Asia/Kabul

اقدام امریکا برای انتقال سفارت خود از تلاویو به بیت المقدس خلاف حقوق بین الملل و تمام کنوانسیون های بین المللی است

کارشناس حقوق بین الملل تاکیدکرد: اقدام امریکا برای انتقال سفارت خود از تلاویو به بیت المقدس خلاف حقوق بین الملل و تمام کنوانسیون های بین المللی است.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در حالی که دولت امریکا وجود فلسطین را به رسمیت می شناسد و موافق تشکیل کشور مستقل فلطسینی است این اقدامش حتی در تضاد با توافقات خودش نیز می باشد.

وی افزود: مردم فلسطین از جمله مقاوم ترین ملت های جهان اسلام هستند و در طول هفتاد سال تمام فشارها را تحمل کرده اند اما از حقوق خود نگذشته اند اکنون هم نسل سوم و چهارم فلسطینیان در برابر صهیونیست های اشغالگر ایستاده اند و به دنبال بازپس گیری سرزمین های خود از دست صهیونیست های اشغالگر می باشند.

به گفته عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر برنامه انتقال سفارت امریکا از تلاویو به بیت المقدس از سال ها قبل روی دست گرفته شده اما روسای جمهوری قبلی امریکا به این نتیجه رسیده بودند که نمی توانند در برابر ملت های اسلامی و مخصوصاً ملت فلسطین ایستادگی کنند.

ظهوری حسینی عنوان کرد که امروز اما شاهد حرکت های خشن و غیر عاقلانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا هستیم که سفارت امریکا را از تلاویو به بیت المقدس انتقال داد، این اقدام از منظر حقوق بین الملل و کنوانسیون ها و مقاوله نامه های بین المللی مردود است.

این کارشناس افغان گفت: از نظر حقوق بین الملل هیچ کس نمی تواند حقوق مسلم انسان ها را نادیده بگیرد و سرزمین شان را اشغال کند، امریکا هم نمی تواند از یکسو مدعی اعمال حقوق بشر باشد و از سوی دیگر سفارت خود برای رژیم صهیونیستی را از تلاویو به بیت المقدس انتقال دهد و بر مبنای یک حرکت کاملاً غیر خردمندانه دست به چنین اقدامی بزند.

وی یادآور شد که فلسطینیان هم به هیچ وجه حاضر نیستند کشورشان در اشغال صهیونیست ها و امریکایی ها باشد. حقوق فلسطینیان بر اساس حقوق بین الملل کاملاً به رسمیت شناخته شده و امریکا هم با تشکیل دولت مستقل فلسطینی اعلام توافق کرده اما عملاً خلاف همان توافقات خودش دست به اقدام ده و سفارت خود را به بیت المقدس انتقال داده است.

ظهوری حسینی در خصوص مقاومت و تظاهرات ملت مسلمان فلسطین در برابر اشغالگری های رژیم صهیونیستی هم گفت: این حرکات فلسطینیان حاکی از مقاومت آن ها در برابر اشغالگران صهیونیست و حامیان آن است، جهان اسلام هم وظیفه دارد که از این مقاومت حمایت کند.

وی اضافه کرد: لجام گسیختگی صهیونیست ها، همکاری امریکایی ها با آن ها و شرایطی که در جهان اسلام، منطقه و سطح بین المللی ایجاد شده نشان دهنده شکست متجاوزین است و این مساله کمک می کند که جهان اسلام با پشتیبانی از ملت فلسطین قدس اشغالی را آزاد کند و مقاومت مردم فلسطین بی نتیجه نخواهد ماند و در نهایت باعث آزادی قدس شریف خواهد شد.

 

کلیدواژه