شرکت افغانستان در اجلاس شانگهای به خاطر تاثیر بحران کنونی آن بر اوضاع منطقه اهمیت دارد
(last modified 1397-03-22T08:49:18+00:00 )
جوزا 22, 1397 13:19 Asia/Kabul
  • شرکت افغانستان در اجلاس شانگهای به خاطر تاثیر بحران کنونی آن بر اوضاع منطقه اهمیت دارد

شرکت افغانستان در اجلاس سازمان همکاری شانگهای بیشتر به خاطر بحران کنونی در این کشور و تاثیر آن بر اوضاع منطقه اهمیت دارد

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل گفت: شرکت افغانستان در اجلاس سازمان همکاری شانگهای بیشتر به خاطر بحران کنونی در این کشور و تاثیر آن بر اوضاع منطقه اهمیت دارد.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری اجلاس شانگهای در روسیه و حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در آن اظهار داشت: افغانستان از اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای است و به دلیل بحران کنونی و وضع موجود منطقه ای و بین المللی به یک نقطه محوری تبدیل شده و معمولاً گزارشی از وضع این کشور در اجلاس شانگهای ارایه می شود.

وی افزود: سازمان همکاری شانگهای به نوعی در برابر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار دارد در برخی موارد در این سازمان تعهدات و توافقاتی وجود دارد که کارهای مشترکی صورت بگیرد مخصوصاً در رابطه با بحران ها، تروریزم و مسایلی از این قبیل.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: این پیمان در نظر دارد برخی کشورهای شرقی را که عمدتاً مخالفان امریکا هستند گردهم آورد و برخی فعالیت ها را هم برای ادامه حیات خود داشته باشد.

به گفته بیژن پور مواضع کشورهای عضو شانگهای در رابطه با افغانستان حول محور نگرانی ها از فعالیت گروه های تروریستی می چرخد از این لحاظ شرکت رئیس جمهور غنی در اجلاس شانگهای بیشتر در رابطه با همکاری های منطقه ای است که می تواند رهنمودی برای این سازمان جهت تنظیم برنامه های بهتر در خصوص برخورد با ناامنی ها باشد.

وی اظهار کرد: شانگهای ملزم است که در رابطه با امنیت منطقه کار کند و چین به عنوان یکی از اعضای تصمیم گیر شانگهای در مساله صلح افغانستان عملاً پادرمیانی می کند و این بستگی به افغانستان دارد که چگونه از این موقعیت در برابر برهم زنندگان وضعیت امنیتی استفاده می کند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اتهامات افغانستان علیه پاکستان که از اعضای اصلی شانگهای است، در رابطه با حمایتش از تروریست ها گفت: چه شانگهای و چه ناتو بصورت کامل نمی توانند تضمین کننده امنیت در افغانستان باشند و طی سال های گذشته اقدامی در راستای سرکوب مخالفان مسلح در افغانستان انجام نداده اند.

وی اضافه کرد: ناامنی و تروریزم بحث بزرگی است که در چنین اجلاس هایی راه حل خاصی در رابطه با مبارزه با آن حاصل نمی شود و صرفاً یکسری مباحث دیپلماتیک مطرح می شود و حتی ممکن است پاکستان کم کم بتواند خود را از اتهامات مخصوصاً در برابر امریکا تبرئه کند.

 

کلیدواژه