تائید صلاحیت سرکرده سابق گروه تروریستی سپاه صحابه برای شرکت در انتخابات پارلمانی پاکستان
(last modified 1397-04-07T11:43:02+00:00 )
سرطان 07, 1397 16:13 Asia/Kabul
  • تائید صلاحیت سرکرده سابق گروه تروریستی سپاه صحابه برای شرکت در انتخابات پارلمانی پاکستان

دادگاه عالی لاهور ،صلاحیت «احمد لدهیانوی» سرکرده سابق گروه تروریستی سپاه صحابه برای شرکت در انتخابات پارلمانی پاکستان را تائیدکرد.

وکیل لدهیانوی مدعی شده است موکلش در هیچیک از حملات تروریستی نقش نداشته و وی می‌تواند به عنوان نامزد انتخاباتی از شهر جهنگ Jhang  ایالت پنجاب در انتخابات پارلمانی پاکستان شرکت کند. فعالیت گروه تروریستی سپاه صحابه در زمان ریاست جمهوری پرویز مشرف ممنوع شد و این گروه با نام اهل سنت والجماعت تحت پوشش فعالیت های خیرخواهانه به کار خود ادامه داد اما در سال 2012 به دلیل ادامه تحرکات تروریستی فعالیتش ممنوع شد. از اینرو بنا به اعلام اخیر داون نیوز پاکستان، دادگاه اسلام آباد صلاحیت احمد لدهیانوی را به اتهام فعالیت های فرقه ای و تروریستی برای شرکت در انتخابات 2018 رد کرد. گروه تروریستی سپاه صحابه که در اوایل دهه 80 میلادی تشکیل شد مهمترین گروه فرقه گرا در پاکستان است که به همراه لشکر جهنگوی با ترورهای هدفمند شیعیان و حتی سنی ها درصدد دامن زدن به تفرقه مذهبی در پاکستان هستند .بنابراین دادگاه عالی لاهور در حالی صلاحیت لدهیانوی را برای شرکت در انتخابات پارلمانی پاکستان تایید کرده که دست وی به  خون بسیاری از مردم پاکستان آلوده است. یکی از انتقاداتی که همواره از سوی نیروهای امنیتی این کشور به دستگاه قضایی پاکستان وارد می شود مماشات با تروریست ها و سرکردگان گروههای تروریستی است و جامعه این کشور هیچ گاه شاهد مجازات تروریست ها و سرکردگان آنها نبوده است .طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده تروریستهای بازداشت شده در پاکستان به گونه ای است که باعث میشود آنان یا تبرئه شوند ویا با زمینه سازی از زندان فرارکنند. حمله تروریستی  صبح پنجشنبه عناصر گروه تروریستی "سپاه صحابه" به حسینیه "لعل شاه" شیعیان که منجر به کشته شدن دو تن از آنان شد نشان می دهد که این گروه تروریستی و فرقه گرا همچنان فعال و از حمایتهایی نیز در محافل مختلف پاکستان برخوردار است. 

عاشق حسین طوری کارشناس مسایل سیاسی 

"لشگر جنگوی و سپاه صحابه  که به نوعی با گروهک القاعده ائتلاف کرده اند  علاوه بر کشتار مسلمانان چند سالی است که قبور اهل سنت را نیز مورد حمله قرار می دهند و حتی در مساجد اهل سنت نیز بمب گذاری می کنند."

در چنین شرایطی تایید صلاحیت سرکرده سابق گروه تروریستی سپاه صحابه قطعا برای مردم پاکستان قابل قبول نخواهد بود بلکه انتظار دارند دادگاه صالحه با رسیدگی به جنایات تروریستها بخصوص  سرکردگان گروههای تروریستی مانع از ادامه فرقه گرایی و کشتار مردم این کشور شود .زیرا ایجاد شرایط لازم برای حضور تروریستها در پارلمان پاکستان می تواند به معنای تقویت بیش از پیش حاشیه امنیت برای آنان در بالاترین سطح باشد .

 سراج الحق رئیس حزب جماعت اسلامی پاکستان

"دولت و نهادهای نظامی و مذهبی در پاکستان با مسئولیت سنگینی برای مقابله با  افراد و افکار منحط و فرقه گرایانه روبرو است"

در هر حال، برخورد چند گانه دستگاه قضایی پاکستان با تایید و یا رد صلاحیت نامزدهای شرکت کننده در انتخابات پارلمانی این کشور نشان می دهد در دستگاه  قضایی پاکستان در این خصوص وحدت رویه وجود ندارد. زیرا در حالی که «فواد چوهدری» سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان به دلیل انچه که بیان نکردن حقایق در مورد ازدواج دومش اعلام شده از سوی دادگاه  شهر" جهلم "Jhelum در ایالت پنجاب صلاحیتش برای شرکت در انتخابات رد می شود و در شهر لاهور مرکز همین ایالت صلاحیت یک تروریست برای شرکت در انتخابات تایید می شود .وضعیتی که موجب ادامه ناارامی و حملات تروریستی در پاکستان می شود.

کلیدواژه