سرطان 12, 1397 08:33 Asia/Kabul
  •  پاسخ ایران به گزارش ادعایی وزارت خارجه امریکا درباره قاچاق انسان

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالیانه خود با موضوع قاچاق انسان، باردیگر  اتهاماتی بی‌اساس و غیرواقعی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است .

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در واکنش به این ادعا سازی تصریح کرد: دولت آمریکا از طریق این اقدامات تلاش می‌کند، افکار عمومی جهان را از سیاست‌های مداخله جویانه و بی ثبات کننده خود که به صورت جدی در سطح جهان بویژه در غرب آسیا و آفریقا زمینه شکل گیری و گسترش شبکه‌های تبهکار سازمان یافته قاچاق انسان فراهم کرده، منحرف کند.

در گزارش سالانه «قاچاق انسان» آمریکا (سال 2018)، واشنگتن ایران را در کنار کره شمالی، نپال، سومالی، سودان جنوبی، یمن و چند کشور دیگر در سطح سوم، یعنی پایین‌ترین سطح رده‌بندی مبارزه کشورها با قاچاق انسان، قرار داده است.

در بخشی از این گزارش ادعا شده است : «دولت ایران حداقل استانداردهای از بین بردن قاچاق انسان را رعایت نکرده و تلاش قابل توجهی هم برای این کار انجام نمی‌دهد. به همین دلیل، ایران در سطح سوم باقی ماند.»

اتهامات بی اساس آمریکا علیه ایران درحالی است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس  آموزه های اسلامی، از یکی از مترقی ترین قوانین اساسی و وضع شده در زمینه حمایت از شان و کرامت انسان برخوردار است.

جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که از سالها پیش برای مبارزه با قاچاق انسان ، قوانینی را به تصویب رسانده است . قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیشگیری از جرم را در اصل 156 بطور صریح مورد تاکید  قرار داده است که حاکی از  اهمیت دادن به این مسئله  و اهتمام به مقابله با اینگونه  جرایم است. ایران  با تصویب قانون مبارزه با قاچاق انسان اقدامات  جدی را برای مبارزه با این پدیده ضد بشری و همسویی با جامعه جهانی در این زمینه آغاز کرده است در این راستا حمایت ایران از پناهندگان و توجه به حقوق انسانی انها به ویژه از اتباع کشور افغانستان بارها مورد تقدیر نهادهای مستقل اروپایی و سازمان ملل قرار گرفته است.

«سیوانکا داناپالا»، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می گوید : "جمهوری اسلامی ایران با روح صلح طلبی و انسان دوستی خود که حاکی از آموزه های دینی است همیشه فراتر از معاهدات بین المللی در خدمت پناهجویان بوده است."

بی تردید قاچاق انسان یکی از پدیده‌های تاسف ‌برانگیز در سطح بین المللی است وباید با ان مقابله کرد .این در حالیست که  گزارش ها نشان می دهد مقصد نهایی نیمی از حدود 3 میلیون مورد قاچاق انسانی آمریکا و اروپا است.  

تحقیقات مرکز ملی مطالعه قاچاق انسانNHTRC که وظیفه  مبارزه علیه قاچاق انسان را به عهده دارد نیز این موضوع را تایید کرده است.

اما هدفی که امریکا با انتشار این گونه گزارشها دنبال می کند ؛ فضا سازی علیه کشورهاست و ایران در مرکزاین سیاست  تبلیغاتی و القایی امریکا قرار گرفته است .

آنگونه که بهرام قاسمی سخنگوی تصریح کرده است :

اقدام های یکجانبه، از جمله رتبه بندی کشورها در موضوع جرایم سازمان یافته مانند قاچاق انسان و تهیه گزارش های مغرضانه علیه کشورهای مستقل نه تنها با مقررات و موازین حقوق بین الملل در تعارض است، بلکه تلاش ها و همکاری های بین المللی دولت ها را در مبارزه با این جرایم تضعیف می کند و از این جهت دولت آمریکا باید پاسخگوی اقدامات خود باشد.

بی تردید سرمنشاء قاچاق انسان را باید در سیاست های یکجانبه گرایانه، جنگ های فرسایشی، پاکسازی نژادی و تروریسمی دانست که آمریکا و متحدانش در اکثر آنها دخالت دارند.