افغانستان و پاکستان منافع مشترکی دارند که دستیابی به آن مستلزم همکاری است
(last modified 1397-04-16T07:27:47+00:00 )
سرطان 16, 1397 11:57 Asia/Kabul

افغانستان و پاکستان منافع مشترکی دارند که دستیابی به آن مستلزم همکاری است

سخنگوی اتاق های تجارت افغانستان گفت: افغانستان، پاکستان و سایر کشورهای منطقه منافع مشترکی دارند که دستیابی به این منافع مشترک مستلزم همکاری است.

صیام الدین پسرلی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به مشروط کردن تردد کامیون های تجاری پاکستان در افغانستان از سوی رئیس جمهور غنی به همکاری اسلام آباد در ایجاد خط آهن بین افغانستان و هند از مسیر پاکستان اظهار داشت: منافع مشترک ایجاب می کند که برای دستیابی به سود امتیاز هم داده شود.

وی افزود: در صورتی که افغانستان بتواند از طریق زمین و از مسیر پاکستان به هند دسترسی پیدا کرده و واردات و صادرات خود را تسهیل کند به نفعش خواهد بود و اگر پاکستان این امکان را برای افغانستان فراهم کند، افغانستان نیز می تواند امتیازاتی به آن کشور از جمله اجازه تردد کامیون های تجاری اش به افغانستان را بدهد.

این کارشناس اقتصادی افغان با اشاره به اظهارات مقامات پاکستانی مبنی بر اینکه اسلام آباد به دهلی نو اجازه استفاده از خاکش برای انتقال کالا به افغانستان را نخواهد داد، عنوان کرد: بهتر است مسایل بین کشورها با تفاهم حل و فصل شود.

به گفته پسرلی منافع افغانستان نباید نادیده گرفته شود، اگرچنین باشد حکومت افغانستان می تواند از طریق فشارهای سیاسی پاکستان را وادار کند که در اتصال افغانستان به هند از طریق آن کشور همکاری کند.

سخنگوی اتاق های تجارت افغانستان اظهار کرد: اما اگر چنین چیزی از سوی پاکستان پذیرفته نشود افغانستان راه ها و گزینه های دیگری در اختیار دارد که می تواند از طریق آن ها واردات و صادرات خود را انجام دهد چنانکه دهلیزهای هوایی وجود دارد و از طریق بندر چابهار هم می تواند صادرات و واردات خود را انجام دهد. با کشورهای آسیای مرکزی هم روابط خوبی وجود دارد و اتصال از طریق راه آهن نیز برقرار است.

پسرلی گفت: با وجود این ها ما خواستار روابط نیک و نزدیک با پاکستان هستیم و طی یکی دو سال گذشته هم مشکلات زیادی از سوی پاکستانی ها در بخش نقل و انتقال کالاهای تجارتی ایجاد نشده و به نظر می رسد که ایجاد راه های جایگزین در این امر موثر بوده است.

وی اضافه کرد: برخی کالاهای پاکستانی در آسیای میانه بازار خوبی دارند و پاکستان هم به انرژی آسیای میانه نیاز دارد که آن هم باید از طریق افغانستان عبور کند بنابراین با توجه به نیازها و منافع مشترک باید روابط خوبی بین این کشورها وجود داشته باشد.

 

کلیدواژه