سرطان 26, 1397 14:43 Asia/Kabul

اعلام آمادگی رئیس جمهور امریکا برای مذاکره مستقیم با طالبان نشانه شکست سیاست های امریکا در افغانستان پس از هفده سال است

کارشناس سیاسی افغان اعلام آمادگی رئیس جمهور امریکا برای مذاکره مستقیم با طالبان را نشانه شکست سیاست های امریکا در افغانستان پس از هفده سال دانست.

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: رئیس جمهور امریکا تصور می کرد که با ارایه یک استراتژی برای افغانستان و منطقه می تواند بر مشکلات در این عرصه فائق آید اما موضع گیری جدید دونالد ترامپ و آمادگی برای مذاکره مستقیم با طالبان به معنای اعتراف به شکست این استراتژی است. ضمن اینکه طالبان هم بارها اعلام کرده اند که می خواهند بصورت مستقیم با امریکا گفت و گو کنند و می گویند که حکومت افغانستان صلاحیت این گفت و گو را ندارد.

وی افزود: حال که رئیس جمهور امریکا اعلام می کند مذاکره با طالبان را در برنامه خود دارد از یکسو بی توجهی به حکومت افغانستان و به نوعی پشت کردن به مجموعه اقداماتی است که مدعی هستند طی هفده سال گذشته در افغانستان انجام داده اند و از سوی دیگر گویای آن است که می خواهند مخالفین مسلح و طالبان را به عنوان گروهی سیاسی به رسمیت بشناسند که با حکومت افغانستان مخالفت دارد.

به گفته این کارشناس سیاسی در شرایط عادی هر حکومتی حق دارد که در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرد و اجازه تصمیم گیری در رابطه با سرنوشت کشور خود را به دیگران ندهد اما افغانستان در یک شرایط غیر عادی و ناگوار بسر می برد. آقای کرزی هم بویژه در اواخر حکومتش تاکید داشت که امریکایی ها در امور این کشور دخالت نکنند و اینکه مساله صلح مربوط به خود افغان ها است.

فصیحی عنوان کرد: شاید آقای غنی هم چنین موضعی داشته باشد اما اگر امریکایی ها بخواهند با طالبان مذاکره کنند بعید است که حکومت افغانستان بتواند مانع این امر شود ضمن اینکه طالبان خودشان هم می خواهند مستقیماً با امریکا مذاکره کنند و حکومت کابل از هر شیوه ای که استفاده کرد نتوانست آنان را راضی به مذاکره کند بنابراین کار برای حکومت افغانستان در این عرصه آسان نیست.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکایی ها اگرچه منافع کلانی را در منطقه و افغانستان دنبال می کنند اما خسارات سنگینی را هم در این زمینه متحمل شده اند و با رویکرد اقتصادی و تجاری که دونالد ترامپ دارد برایش سنگین تمام می شود که چنین خساراتی را بپردازد.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی، اینکه پس از هفده سال امریکا سخن از مذاکره با طالبان می گوید، نشانه شکست سیاست های امریکا است و بعید هم نیست که با توجه به اینکه یکی از خواسته های طالبان خروج نیروهای امریکایی است آقای ترامپ با این گروه به تفاهم برسد و زمان مشخصی را هم برای خروج این نیروها از افغانستان اعلام و منافع خود را از طرق دیگری دنبال کند.

 

کلیدواژه