سرطان 30, 1397 09:53 Asia/Kabul

در همایش علما و فرهنگیان و ضرورت حضور تاثیر گذار بر اوضاع افغانستان؛ موانع و راهکارها، بر ارتباط نزدیک علما، انسجام و یکپارچگی و حضور موثر آنان در افغانستان تاکید شد

یک تن از مسوولان مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان گفت: در همایش علما و فرهنگیان و ضرورت حضور تاثیر گذار بر اوضاع افغانستان؛ موانع و راهکارها، بر ارتباط نزدیک علما، انسجام و یکپارچگی و حضور موثر آنان در افغانستان تاکید شد.

سید وحیدالله حبیبی رئیس دفتر نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان در مشهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این همایش با حضور بیش از 500 تن از شخصیت های عالم و فرهنگی مهاجر افغان مقیم ایران و افرادی که از افغانستان دعوت شده بودند از سوی این مرکز در شهر مقدس قم برگزار شد.

وی افزود: از جمله سخنرانان این همایش حجت الاسلام والمسلمین حسینی مزاری رئیس کل مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان بود که بر حضور منسجم و موثر علما در افغانستان تاکید داشت بطوریکه حرکت آن ها در افغانستان بتواندجریان ساز شود تا در نهایت بتوانند سکان هدایت جامعه را به دست بگیرند.

به گفته این فعال فرهنگی-اجتماعی دیگر سخنران این همایش جمال انصاری نماینده سفارت افغانستان در تهران و مسوول بخش علما و دانشجویان این سفارت بود که وی هم بر ضرورت ایفای نقش موثر علما و فرهنگیان در حفظ یکپارچگی مردم در مقابل تهاجم فرهنگی بیگانگان تاکید کرد.

حبیبی اظهار داشت: آیت الله حسینی قزوینی رئیس موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج) از دیگر سخنرانان این همایش بود که تاکید ایشان روی شناسایی گروه های تکفیری در افغانستان بود و اینکه علمای شیعه و سنی این کشور با راهکارهای مناسب در جهت جلوگیری از نفوذ این گروه ها بکوشند، ایشان همچنان ارتباطات بیشتر علما بویژه علمای جوان را در این راستا موثر دانست تا بتوانند راهکارهای مناسب را بیابند.

رئیس دفتر نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان در مشهد عنوان کرد: دیگر سخنران همایش هم دکتر محمد هاشم عصمت اللهی استاد دانشگاه و مشاور رئیس جمهور سابق افغانستان بود که بر نقش رسانه ها در افغانستان تاکید کرد و اعتقاد داشت بیشتر رسانه ها در این کشور ارزشی نیستند و تحت کنترل کشورهایی قرار دارند که در جهت منافع افغانستان حرکت نمی کنند و اینکه علما باید با حضور خود در صحنه و با استفاده از ظرفیت های رسانه های ارزش گرا بتوانند نقش موثری ایفا کنند.

حبیبی یادآور شد که تعدادی از مسوولین دفاتر مرکز تبیان در داخل افغانستان هم در این همایش سخنرانی کردند.

وی با اشاره به افتتاح دفتر نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان در شهر مقدس قم گفت: بنا به ضرورتی که احساس می شد این دفتر افتتاح شد که پس از تهران و مشهد سومین نمایندگی این مرکز در جمهوری اسلامی ایران است.

حبیبی اضافه کرد: بیش از دوازده هزار نفر از طلاب افغانستان در حال تحصیل در شهر مقدس قم هستند و برای مرکز تبیان اهمیت داشت که بتواند به عنوان یک پل ارتباطی میان این علما و افغانستان عمل کند تا زمینه ساز نقش موثرتر این علما در افغانستان شوند.

 

کلیدواژه