اسد 08, 1397 12:58 Asia/Kabul

ائتلاف ملی نجات افغانستان به دلیل ویژگی های خاص خود می تواند در بحث مردم سالاری و انتخابات پیش رو تاثیرات مثبتی به لحاظ شفافیت داشته باشد

کارشناس سیاسی افغان گفت: ائتلاف ملی نجات افغانستان به دلیل ویژگی های خاص خود می تواند در بحث مردم سالاری و انتخابات پیش رو تاثیرات مثبتی به لحاظ شفافیت داشته باشد.

سید مصطفی حبیبی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام موجودیت ائتلاف ملی نجات افغانستان اظهار داشت: در یک نظام مبتنی بر آراء مردم افزایش ائتلاف ها و جریان های سیاسی می تواند به بحث مردم سالاری کمک کند.

وی افزود: از آنجایی که افغانستان هم از جمله کشورهایی است که به مردم سالاری و نهادینه شدن نظام دمکراسی روی آورده، وجود ائتلاف های بزرگ که بتواند احزاب کوچک را دور هم جمع و از عموم مردم افغانستان نمایندگی کند، می تواند برای تضمین ثبات سیاسی و تشکیل نظام مبتنی بر دمکراسی کمک کند.

به گفته این کارشناس سیاسی از اینرو می توان به تشکیل و اعلام موجودیت ائتلاف ملی نجات افغانستان نگاه مثبت داشت و امید می رود که این ائتلاف در شرایط فعلی بتواند تاثیرگذار و کمک کننده باشد.

حبیبی در عین حال اظهار کرد: انتخابات افغانستان بیشتر از آنکه برنامه محور باشد مبتنی بر تعلقات قومی است از اینرو انتخابات پیش رو هم عاری از چالش و جنجال نیست اما به نظر می رسد که با شکل گیری ائتلاف جدید گام مثبتی در جهت انتخابات گذاشته شده زیرا می تواند عامل فشاری برای برگزاری بهتر و شفاف انتخابات باشد.

وی یادآور شد که از طرف دیگر این ائتلاف به خاطر یکسری ویژگی هایی که در درون خود دارد و از جمله اینکه اعضای ائتلاف از اقوام مختلف هستند، می تواند نگرانی های مردم در مورد انتخابات را هم کمتر کند.

این کارشناس افغان گفت: بسیاری از جریان هایی که در افغانستان شکل گرفته بصورت پروژه ای بوده و زیاد دوام نکرده زیرا جریان های سیاسی، حلقات و گروه های حزبی به پختگی لازم خود نرسیده اند، به همین خاطر نمی توان به درستی پیش بینی کرد که ائتلاف جدید چقدر دوام پیدا خواهد کرد و نمی توان زیاد خوشبین بود که یک جریان کلان بوده و از اکثریت قاطع مردم افغانستان نمایندگی کند.

وی اضافه کرد: جریانی که شکل گرفته شامل برخی افرادی است که به نوعی در دولت نقش دارند و نشان دهنده آن است که در دل دولت یک جریان منتقد شکل گرفته که می توان آن را از لحاظ وجود آزادی و دمکراسی به عنوان یک نقطه قوت هم برای دولت تلقی کرد، ضمن اینکه ائتلاف ملی نجات هم روی وحدت و حضور در برنامه های کلان ملی مانند انتخابات تاکید کرده است.

 

کلیدواژه