همکاری صادقانه کشورها در زمینه برقراری صلح و ثبات در افغانستان موثر است
(last modified 1397-05-21T07:16:02+00:00 )
اسد 21, 1397 11:46 Asia/Kabul
  • همکاری صادقانه کشورها در زمینه برقراری صلح و ثبات در افغانستان موثر است

برقراری صلح و ثبات در افغانستان به نفع کشورهای همسایه و منطقه بوده و همکاری صادقانه کشورها در این زمینه موثر است

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: برقراری صلح و ثبات در افغانستان به نفع کشورهای همسایه و منطقه بوده و همکاری صادقانه کشورها در این زمینه موثر است.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر هیات بلندپایه چین به افغانستان در رابطه با برنامه صلح اظهار داشت: مردم افغانستان امروز سخت تشنه صلح هستند و از هر قدم صادقانه ای که از سوی هر کسی در این زمینه برداشته شود استقبال می کنند.

وی افزود: بسیاری از کشورها اعلام می کنند که خواستار برقراری صلح در افغانستان هستند اما در تلاش ها در این زمینه باید منافع مردم افغانستان در نظر گرفته شود. چین یا هر کشور دیگری که می خواهد در این رابطه اقدام کند، سعی نماید که به دولت این کشور کمک کند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: برخی کشورها دم از صلح در افغانستان می زنند اما به دنبال منافع خود هستند. بعضی کشورها مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی اقداماتی انجام می دهند نشست هایی در رابطه با مساله صلح افغانستان برگزار می کنند، علما را دعوت می کنند، اما در افغانستان از گروه های تروریستی حمایت و آن ها را تامین مالی می کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی آن ها دم از صلح و آرامش در افغانستان می زنند اما در کشورهایی مانند یمن دست به جنایت و کشتار می زنند بنابراین تلاش هایشان در رابطه با صلح افغانستان هم مورد شک و تردید است و نمی توان باور کرد که دلشان به مردم افغانستان بسوزد.

جعفری اظهار کرد که از اینرو خواست مردم افغانستان از چین هم آن است که این مسایل را در نظر داشته باشد و اگر می خواهد در رابطه با صلح همکاری کند این همکاری اش صادقانه باشد.

به گفته دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان، چین و افغانستان دو کشور همسایه هستند، میلیون ها مسلمان در چین زندگی می کنند و تلاش چینی ها برای صلح در افغانستان قابل قدر است. آن کشور با دولت و مردم افغانستان تعامل بیشتری داشته باشد زیرا در صورتی که صلح و آرامش در افغانستان حاکم شود در منطقه هم حاکم خواهد شد اما دوام ناامنی در افغانستان به ضرر کشورهای دیگر هم خواهد بود.

این فعال سیاسی افغان عنوان کرد: امریکایی ها در مورد صلح افغانستان دروغ گفتند، همواره دم از صلح و آرامش در این کشور زدند، از یکسو می گویند با طالبان حرفی ندارند اما از سوی دیگر با طالبان پشت پرده گفت و گو می کنند، گروه های تروریستی مانند داعش را حتی از دیگر کشورها انتقال می دهند و به افغانستان می آورند و این نگران کننده است و دیگر کشورها را هم تحت تاثیر قرار می دهند.

جعفری یادآور شد که افغانستان چین را یک کشور دوست و همسایه می داند و انتظار همکاری از آن دارد اما شک و تردیدهایی هم در مورد اینکه چین بتواند پاکستان را متقاعد به خودداری از حمایت گروه های تروریستی فعال در افغانستان بکند، وجود دارد.

وی اضافه کرد: چین که به دنبال همکاری در زمینه صلح افغانستان است بهتر بود نشست ها و کنفرانس هایی با حضور آگاهان و نخبگان برگزار می کرد چنانکه جمهوری اسلامی ایران طی سال های گذشته سمینارها و کنفرانس های متعددی در رابطه با چگونگی رسیدن به صلح در افغانستان برگزار کرده چون منافع افغانستان را منافع خود می داند. اما پاکستان برعکس عمل کرده و باعث ناامنی در افغانستان شده است.

 

کلیدواژه