اسد 22, 1397 13:29 Asia/Kabul

احزاب سیاسی افغانستان در رابطه با انتخابات نگرانی های خاص خود را دارند عمده این نگرانی ها در خصوص شفافیت انتخابات است

کارشناس سیاسی افغان گفت: احزاب سیاسی افغانستان در رابطه با انتخابات نگرانی های خاص خود را دارند عمده این نگرانی ها در خصوص شفافیت انتخابات است.

اکبر جاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تاکید موکد احزاب و جریان های سیاسی افغانستان به دولت به خاطر تضمین شفافیت انتخابات پیش رو اظهار داشت: آنان معتقدند با روندی که حکومت در پیش گرفته شفافیت انتخابات تضمین نمی شود، بنابراین طرح بایومتریک یا شناسایی الکترونیک رای دهندگان را مطرح کرده اند تا از این طریق از بروز تقلب در انتخابات جلوگیری شود.

وی افزود: حکومت هم اعلام کرده اگر شرکت هایی قادر هستند در زمان کم باقی مانده به انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری سیستم بایومتریک را راه اندازی کنند، موضوع را درمیان بگذارند و حکومت هم آن را می پذیرد.

این کارشناس سیاسی در خصوص اظهار نظرات گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در مورد انتخابات و مخالفت هایش با برنامه های حکومت در این زمینه عنوان کرد: احزاب سیاسی حق دارند طرح ها و نظرات خود را در برنامه های ملی داشته باشند و هرچند آقای حکمتیار با حکومت همراه است اما می تواند طرح ها و نقطه نظرات خود را هم مطرح کند.

جاهد با اشاره به اظهارات حکمتیار مبنی بر اینکه مردم افغانستان همواره با اشغالگران جهاد کرده اند و با هیچ اشغالگری کنار نیامده اند در حالی که امریکایی ها در افغانستان حضور دارند گفت: احزاب مختلف نظرات خاص خود را نسبت به مسایل جاری در کشور دارند، حکمتیار در گذشته هم این اظهارات را داشت اما زمانی که حضور نیروهای خارجی در افغانستان کاهش پیدا کرد، به برنامه صلح پیوست.

وی اضافه کرد: آقای حکمتیار در آن زمان اعلام کرد که از این پس از طریق رقابت های سیاسی خواسته های خود را دنبال می کند و از طریق فعالیت های سیاسی درپی کاهش حضور نیروهای خارجی خواهد بود. به نظر می رسد که حزب اسلامی حکمتیار مبارزات سیاسی خود را با استفاده از مقوله آزادی بیان و رسانه ها، برگزاری همایش ها و تظاهرات دنبال می کند.

 

کلیدواژه