دنیا متوجه شده که پاکستان در قبال افغانستان و مساله مبارزه با تروریزم صادق نیست
(last modified 1395-06-28T12:22:22+00:00 )
سنبله 28, 1395 16:52 Asia/Kabul

امروز همه می دانند که پاکستان هیچ گاه در قبال افغانستان و مساله مبارزه با تروریزم صادق نبوده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: دنیا امروز متوجه شده که پاکستان هیچ گاه در قبال افغانستان و مساله مبارزه با تروریزم صادق نبوده و نیست.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با بروز برخی تنش ها در روابط اسلام آباد و واشنگتن گفت: سال های سال است که پاکستان دولتمردان افغان و خارجی ها و از جمله امریکایی ها را گول زده اما امروز همه این امر را درک کرده اند.

وی افزود: در گذشته بویژه کشورهای خارجی درک نمی کردند که پاکستان از تروریزم و تروریست ها حمایت می کند اما اکنون همه متوجه شده اند که دولت پاکستان فقط شعار همکاری برای مبارزه با تروریزم را سر داده و کمک های خارجی را جلب کرده اما در عمل تروریست ها را تجهیز و تامین کرده و تروریزم را به افغانستان و دیگر کشورها صادر کرده است.

به گفته این کارشناس سیاسی اگر امریکایی ها هم در برنامه های حمایت از تروریزم پاکستان دخیل نیستند باید کمک های خود را به این کشور قطع کنند زیرا در این صورت است که پاکستان مجبور خواهد شد دست از حمایت تروریست ها بردارد.

مظفری تاکید کرد: در صورتی که اختلاف نظرات و یا تنش ها در روابط مقامات امریکایی و پاکستانی که از آن گفته می شود، منجر به قطع کمک های امریکا به پاکستان نشود تغییری در عملکرد پاکستانی ها رونما نخواهد شد.

وی با اشاره به سفر اخیر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به هند و وعده کمک یک میلیارد دالری هند به افغانستان و اعلام پاکستانی ها مبنی بر مقابله با برنامه هایی که از طریق افغانستان منافع اسلام آباد را به خطر بیندازد، عنوان کرد: دولتمردان افغان تاکنون منافع پاکستان را لحاظ کرده اند در حالی که هیچ تغییری در مواضع پاکستان ایجاد نشده و حسن نیتی هم دیده نشده بلکه در کشتار مردم افغانستان دست داشته است.

این صاحبنظر سیاسی گفت: تغییر در استراتژی پاکستان نسبت به افغانستان به این زودی ها دور از ذهن به نظر می رسد از اینرو برقراری روابط نزدیک با هند و گسترش آن به نفع افغانستان است. افغان ها این نظر را ندارند که کمک هایی از هند دریافت کنند و در عوض به آن کشور اجازه دهند که از طریق افغانستان علیه پاکستان اقدام کند.

وی اضافه کرد: دریافت کمک ها از هند هم به منظور تقویت نیروهای افغان در برابر تروریزم بین المللی است. افغانستان خواستار روابط دوستانه با پاکستان و دیگر کشورها است اما این پاکستان است که افغانستان را به حال خود نمی گذارد و منافع آن را هدف قرار می دهد بنابر این افغانستان هم باید سیاست دفاعی اتخاذ کند.

 

کلیدواژه