به نظر نمی رسد نشست مسکو برای صلح افغانستان نتایج مثبتی درپی داشته باشد
(last modified 1397-06-05T07:55:47+00:00 )
سنبله 05, 1397 12:25 Asia/Kabul
  • به نظر نمی رسد نشست مسکو برای صلح افغانستان نتایج مثبتی درپی داشته باشد

برنامه های نشست مسکو برای صلح افغانستان برای دولت و مردم این کشور چندان مشخص نیست بنابراین به نظر نمی رسد که نتایج مثبتی درپی داشته باشد

کارشناس سیاسی افغان گفت: برنامه های نشست مسکو برای صلح افغانستان برای دولت و مردم این کشور چندان مشخص نیست بنابراین به نظر نمی رسد که نتایج مثبتی درپی داشته باشد.

احمد رشاد جمالیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: احتمالاً طالبان نماینده ارشد خود در قطر را به این نشست می فرستند اما عدم حضور نماینده افغانستان در این نشست نشان دهنده آن است که نمی توان نتایج مثبتی از این نشست انتظار داشت.

وی با اشاره به رد دعوت روسیه از سوی امریکا برای حضور در نشست مسکو، اختلافات بین سران امریکایی و روسی را در این مساله دخیل دانست و یادآور شد زمانی که امریکا می خواهد برنامه های صلح در افغانستان را پیش ببرد روسیه واکنش نشان می دهد پس طبیعی است اکنون که روسیه در این خصوص برنامه دارد امریکا تمایلی به شرکت در آن نداشته باشد.

به گفته جمالیار از سوی دیگر طالبان صلاحیت تصمیم گیری در خصوص برنامه صلح را ندارند و کشورهایی در این قضیه دخیل هستند که نمی خواهند برنامه صلح افغانستان به نتایج مثبتی برسد. بنابراین اعلام دولت امریکا و دولت افغانستان در مورد عدم حضور در نشست مسکو نشان دهنده آن است که این نشست هم نشستی تشریفاتی خواهد بود و هیچ نتیجه ای برای صلح افغانستان نخواهد داشت.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: یکی از مسایلی را که شورای عالی صلح افغانستان در خصوص صلح مطرح کرده گفتمان های ملی و بین افغان ها است که نتایج مثبتی هم داشته و بیشتر جناح های دخیل در افغانستان از آن حمایت کرده اند اما چون برخی کشورهای منطقه هم به دنبال منافع خود هستند و می خواهند از طریق برنامه صلح به خواسته های درازمدت خود برسند در آن مداخله می کنند و حتی آن را به ناکامی می کشانند.

وی اضافه کرد: حضور نیروهای داعش در شمال افغانستان یک نگرانی عمده است که روسیه بارها آن را ابراز کرده و یکی از عواملی هم که خواسته نقشی در برنامه صلح افغانستان داشته باشد همین نگرانی است که زنگ خطری هم برای کشورهای آسیای میانه بویژه روسیه است که حرف اول را در آسیای میانه می زند.

 

کلیدواژه