سنبله 18, 1397 08:53 Asia/Kabul
  •  مذاکرات وزیر دفاع ایران در پکن؛ تاکید بر همکاری های نظامی و اقتصادی

امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع ایران که به دعوت همتای چینی خود و به منظور توسعه همکاری‌های نظامی و اقتصادی به پکن سفر کرده است ،در  دیدار با «وی فنگ هه» وزیر دفاع چین در پکن ،درباره موضوعات منطقه ای و همکاری های دفاعی و نظامی دوجانبه تبادل نظر کرد.

وزیران دفاع ایران وچین در مذاکراتشان هماهنگی های لازم را درخصوص شرایط منطقه به ویژه بحران‌آفرینی‌های آمریکا در جنوب شرق و غرب آسیا انجام دادند .

امیر سرتیپ «امیر حاتمی» همچنین  در دیدار «ژانگ یوشیا» معاون کمیسیون مرکزی نظامی چین با اشاره به وضعیت پیچیده جهان به ویژه در منطقه غرب آسیا؛  همکاری منطقه ای ایران و چین را برای ایجاد صلح، ثبات و امنیت تبادل نظر ضروری دانست .

جمهوری اسلامی ایران از قدرت بازدارنگی  لازم درمقابل تهدید ها برخورداراست ؛با این حال ؛ ایران در حوزه نظامی دو هدف را با جدیت پیگیری کرده است .

هدف  نخست ؛ ارتقای توان دفاعی در بخش های مورد نیاز بویژه در زمینه  دفاع موشکی است که از اهمیت راهبردی و استراتژیک دربحث بازدارندگی دفاعی برخورداراست .

هدف دوم؛  استفاده از ظرفیت های همکاری نظامی با کشورهای مستقل  به منظورسرعت بخشیدن به حرکت در این جهت است .  

در این چارچوب روند رو به گسترش روابط میان پکن -تهران حاکی از آن است که طرفین در راستای همگرایی های منطقه ای و بین المللی گام بر می دارند .

سید هادی افقهی، کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه، دیپلمات سابق ایرانی  می گوید :چنین همکاری هایی می تواند سطح  روابط را از همکاری های نظامی فراتر قرار دهد و حتی می تواند زمینه  های همکاری اقتصادی را  تقویت  کند.

این موضوع از آن جهت مهم است که بخش قابل توجهی از  همکاری های دو کشورایران و چین در عرصه اقتصادی است و امنیت در منطقه نیز  تضمین کننده  ثبات در روابط اقتصادی است . از طرفی کاربردی شدن قدرت نظامی جمهوری اسلامی در منطقه در جهت  ایجاد ثبات و امنیت و مقابله با تروریسم و داعش در شکل‌گیری فصل جدید روابط تهران و پکن تاثیر گذار بوده است. اکنون  تهران و پکن مصمم هستند با در پیش گرفتن راهبردهای مشترک در حوزه های  نظامی ؛ این همکاری را به نقطه قوت در روابط دو  کشور تبدیل کنند . این تصمیم  در شرایطی که سیاست های یکجانبه گرایانه امریکا منطقه را به ناامنی و بی‌ثباتی کشانده است و در مسیر ضربه زدن به  منافع و همکاری ‌های جمعی در منطقه حرکت می‌کند .

اکنون چندین سال است که گروه های تروریستی امنیت را در نیمه غربی آسیا به شدت به چالش کشیده اند. جمهوری اسلامی ایران اما بر اساس اصول راهبردی خود همواره به دنبال صلح و امنیت جهانی بوده است.  همین موضوع ، سبب شده است که ایران ، بازیگری فعال در زمینه صلح و امنیت جهانی باشد.این رویکرد برای  پکن بعنوان یک کنشگربزرگ  اقتصادی در منطقه حائز اهمیت راهبردی است . ثبات و امنیت در منطقه در واقع پیش نیاز توسعه روابط اقتصادی است. زیرا  تا زمانی که امنیت و ثبات وجود نداشته باشد، نمی‌توان فضا های همکاری اقتصادی را گسترش داد. سفر وزیر دفاع ایران به پکن و مذاکرات مقام های نظامی دو کشور را می بایست در این  چارچوب ارزیابی کرد .