ارگان های امنیتی افغانستان برنامه و تدبیری برای جلوگیری و دفع حملات مشابه ندارند
(last modified 1397-06-18T08:50:29+00:00 )
سنبله 18, 1397 13:20 Asia/Kabul

حملات انفجاری مشابه در افغانستان پی درپی انجام می شود اما ارگان های امنیتی هیچ برنامه و تدابیری برای جلوگیری و دفع این حملات ندارند

عضو ارشد کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان گفت: حملات انفجاری مشابه در افغانستان پی درپی انجام می شود اما ارگان های امنیتی هیچ برنامه و تدابیری برای جلوگیری و دفع این حملات ندارند.

صدیق الله توحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از یکسو حکومت اهمال می کند و از سوی دیگر رقابت ناسالم بین رسانه ها باعث می شود که هر کدام بخواهند خبرهای مربوط به حملات مخالفین مسلح را زودتر منتشر کنند به این دلیل خبرنگاران تلاش می کنند که هرچه زودتر به محل حادثه برسند و گزارش مستقیم ارایه کنند که باعث تلفات آن ها می شود.

وی یادآور شد: در نتیجه این نوع گزارش دهی مستقیم از صحنه حادثه بعدازظهر چهارشنبه گذشته دو خبرنگار جان خود را از دست دادند و حداقل پنج خبرنگار دیگر زخمی شدند.

گفتنی است بعداز ظهر چهارشنبه گذشته وقوع یک انفجار در یک سالن ورزش های پهلوانی در دشت برچی واقع در غرب کابل ده ها نفر کشته و زخمی شدند و پس از اجتماع مردم و خبرنگاران در محل حادثه موتر (خودرو) بمب گذاری شده ای هم منفجر شد که در نتیجه تعداد زیاد دیگری کشته و زخمی شدند که چند خبرنگار هم در میان آنان بودند.

توحیدی عنوان کرد: این در حالی است که در ماه ثور (اردیبهشت) سال جاری هم در منطقه شش درک کابل حمله مشابهی صورت گرفت اما هیچ گونه تدابیری از سوی ارگان های مسوول برای جلوگیری و دفع حملات مشابه اتخاذ نشد.

این عضو کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان در مورد رسیدگی به خانواده های خبرنگاران کشته شده در هنگام کار عنوان کرد: در حمله ای که در ماه ثور صورت گرفت، مالکان رسانه هایی که خبرنگاران خود را از دست داده بودند مبالغی به خانواده های آنان کمک کردند، کمیته مصونیت خبرنگاران هم به خانواده های خبرنگاران کشته شده و خبرنگاران زخمی مبالغی توزیع کرد.

توحیدی تاکید کرد: اما این کمک ها به هیچ عنوان به گونه ای نیست که خانواده های قربانیان بصورت دوامدار مورد حمایت مالی قرار گرفته و مشکلی نداشته باشند به همین دلیل حکومت وحدت ملی مقرره هایی را تصویب کرده و به نظرخواهی گذاشته و از شش ماه قبل تلاش می شود که صراحت های لازم هم در مورد خبرنگاران اعمال شود.

وی اضافه کرد: این مقرره ها شامل بیمه عمر، لباس ایمنی، شرایط رسیدگی به معلول شدگان در جریان کار و مواردی از این قبیل است.

 

کلیدواژه