سنبله 18, 1397 15:50 Asia/Kabul

ترور احمد شاه مسعود مرتبط با تحولات بعد از آن بوده و به نظر می رسد اروپایی ها و امریکایی ها به خاطر دسترسی به اهدافشان در آن دست داشته اند

فعال رسانه ای افغان گفت: ترور احمد شاه مسعود مرتبط با تحولات بعد از آن بوده و به نظر می رسد اروپایی ها و امریکایی ها به خاطر دسترسی به اهدافشان در آن دست داشته اند.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری به مناسبت هفدهمین سالگرد ترور احمد شاه مسعود (قهرمان ملی افغانستان)، اظهار داشت: ترور مسعود را نمی توان جدای از تحولات منطقه ای و افغانستان طی هفده سال گذشته تحلیل کرد و با کنار هم قرار دادن وقایع رخ داده طی سال های گذشته اکنون می توان دریافت که ترور وی نتیجه یک طراحی بزرگ بین المللی در رابطه با تحولات منطقه ای بوده است.

وی یادآور شد زمانی که آقای مسعود به شهادت رسید گمانه های اولیه بر آن بود که احتمالاً القاعده و آی. اس.آی پاکستان پشت پرده این ترور قرار دارند اما با توجه به توانایی های تیم حفاظتی آقای مسعود و شناختی که آنان نسبت به مدل عملیات های القاعده و آی. اس. آی داشتند بعید به نظر می رسد که وی از این ناحیه به این اندازه آسیب پذیر بوده باشد.

مسوول خبرگزاری اطلس افزود: به نظر می رسد که شهادت مسعود به آنچه پس از وی اتفاق افتاد ارتباط دارد یعنی با حوادث یازدهم سپتامبر در امریکا و همچنان لشکرکشی امریکا و هم پیمانانش به افغانستان، عراق و برخی دیگر از کشورهای منطقه.

این روزنامه نگار افغان عنوان کرد: احمد شاه مسعود پیش از ترور سفری به پاریس داشت و این تنها سفر وی در طول دوره جهاد و مقاومت بود و گفته می شود کشورهای اروپایی در آن سفر پیشنهاد یک حکومت جدید را به آقای مسعود داده بودند که می توانسته با حمایت نظامی غرب مستقر شود. اما او به عنوان یک شخصیت مجاهد که به هیچ وجه نمی توانست حضور نیروهای خارجی را در افغانستان بپذیرد با این تصمیم مخالفت کرد و گمان می رود این مخالفت او را به عنوان اولین قربانی حضور نیروهای خارجی در افغانستان قرار داد.

مبلغ اظهار کرد: از سوی دیگر به نظر می رسد که در شهادت مسعود افرادی از اطرافیان او هم نقش داشته اند زیرا دو خبرنگار عرب تبار با پاسپورت های اروپایی چند روز قبل از رویداد ترور با هماهنگی برخی فرماندهان جهادی در پایگاه نظامی مسعود حضور پیدا کرده بودند و کسی هم در مورد اینکه ممکن است از عوامل تروریستی باشند، به آن ها مشکوک نشده بود.

به گفته این کارشناس سیاسی گفته می شود این خبرنگاران از چند ماه قبل به دنبال فرصتی برای مصاحبه با احمد شاه مسعود بودند که با مخالفت وی مواجه شدند اما فشارهای برخی از اطرافیان وی و برخی فرماندهان جهادی سبب شد که این فرصت مصاحبه داده شود. بنابراین اگرچه هنوز مستنداتی در دست نیست اما گمان می رود که برخی از اطرافیان مسعود و برخی از فرماندهان هم بی اطلاع از جریان ترور وی نبوده اند و یا اینکه خواسته یا نخواسته با عوامل تروریستی همکاری کرده اند.

وی اضافه کرد: در نهایت به نظر می رسد که ترور احمد شاه مسعود بیش از آنکه کار آی. اس. آی پاکستان و یا شبکه القاعده بوده باشد کار اروپایی ها و امریکایی ها بوده است.