سنبله 26, 1397 13:13 Asia/Kabul

اگرچه تنها راه ایجاد تغییر مسالمت آمیز در حکومت برگزاری انتخابات است اما برای برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان هم طی سال های گذشته اقدام خاصی انجام نشده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: اگرچه تنها راه ایجاد تغییر مسالمت آمیز در حکومت برگزاری انتخابات است اما برای برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان هم طی سال های گذشته اقدام خاصی انجام نشده است.

کریم الله دانش در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در دوره جدید حکومت در افغانستان پس از سقوط طالبان با وجود اینکه زمینه های تمرین برای دمکراسی وجود داشت اما همواره چالش هایی هم وجود داشته است.

وی افزود: قرار بود تذکره (شناسنامه)های الکترونیک توزیع شود و سیستم بایومتریک یا شناسایی الکترونیک رای دهندگان راه اندازی شود که نشد، به نظرات احزاب در خصوص تغییر سیستم انتخاباتی هم توجه نشد و هرازگاهی هم تغییراتی در پست های بالای کمیسیون اتفاق می افتد که ناشی از اختلافات در داخل کمیسیون است و نیز اختلافاتی هم بین کمیسیون و مقامات عالیرتبه حکومت وجود دارد.

به گفته این استاد دانشگاه در ولایت تخار افغانستان از سال 1383 که نخستین انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برگزار شد تا زمان حاضر که چندین انتخابات را پشت سر گذاشته ایم همیشه انتخابات با چالش، تخلف و تقلب همراه بوده است. ضمن اینکه براساس متن توافقنامه حکومت وحدت ملی سیستم انتخاباتی باید اصلاح می شد که هیچ پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفت تا مردم به برگزاری انتخابات شفاف امیدوار باشند.

دانش عنوان کرد که به هر صورت چشم انداز انتخابات چندان روشن نیست و اقدامات لازم برای برگزاری شفاف و عادلانه آن صورت نگرفته ضمن اینکه وضعیت امنیتی هم خوب نیست و امکان برگزاری انتخابات سراسری که در قانون اساسی افغانستان پیش بینی شده وجود ندارد و زمزمه هایی هم در مورد تعویق زمان انتخابات شوراهای ولسوالی ها در برخی مناطق به دلیل ناامنی وجود دارد.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: برای تغییر در وضعیت حکومت راهی به جز برگزاری انتخابات وجود ندارد و هر راه دیگری که برخی از آن یاد می کنند مانند برگزاری لویه جرگه و دولت موقت، برگشت به عقب است اما وقتی چندین بار مردم به سوی انتخاباتی می روند که رای آن ها در آن تعیین کننده نیست، ناامید و معترض می شوند و طبیعی است که حضورشان هم در انتخابات کم رنگ می شود.

دانش یادآور شد که ما تاریخ طولانی دیکتاتوری، جنگ ها، حکومت های محلی و غیر قانونی، گروه های شورشی و انواع مشکلات را در چهار دهه گذشته شاهد بوده ایم اما اکنون که بحث انتخابات و تغییر دمکراتیک حکومت است مردم می خواهند در سرنوشت کشور خود تاثیرگذار باشند.

وی در عین حال اضافه کرد: اما وقتی چند انتخابات پی درپی با تقلب همراه می شود و اراده سیاسی برای تغییر سیستم انتخابات وجود ندارد به معنای آن است که رای مردم تاثیرگذار نیست و آنان حق دارند حضور خود را در انتخابات کم رنگ کنند.

 

کلیدواژه