رد همکاری با اشرف غنی در انتخابات آینده افغانستان از سوی عبدالله
(last modified 1397-06-31T07:13:43+00:00 )
سنبله 31, 1397 11:43 Asia/Kabul
  • رد همکاری با اشرف غنی در انتخابات آینده افغانستان از سوی عبدالله

رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان برخی اخبار درباره ادامه همکاری با رییس جمهور این کشور در انتخابات آینده افغانستان را رد کرد.

عبدالله عبدالله تاکید کرد: در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان که قرار است در 20 آوریل سال 2019 برگزار شود، به عنوان معاون وارد رقابت‌های انتخاباتی نخواهد شد.وی  تصریح کرد  تا زمان برگزاری این انتخابات از ادامه کار دولت وحدت ملی حمایت خواهد کرد. عبدالله عبدالله همچنین خواسته احزاب  مبنی بر بیومتریک شدن سیستم رای گیری را مشروع و معقول دانست و افزود مردم افغانستان برای بدست آورد حق تعیین سرنوشت‌ خود قربانی‌های زیادی داده‌اند. ائتلاف بزرگ ملی و احزاب افغانستان بر این باورند که روند ثبت نام رای دهندگان با تقلب همراه است و برگزاری انتخابات بدون سیستم بیومتریک نمی‌تواند شفاف و عادلانه باشد.

انتخابات پارلمانی افغانستان قرار است بیستم اکتبر 2018 در این کشور برگزار شود.موضع گیری عبدا... عبدا... رئیس اجرایی دولت وحدت ملی  افغانستان مبنی براینکه در انتخابات آتی ریاست جمهوری با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور همکاری نخواهد کرد از چند جهت مهم است. اول انکه نه تنها عبدا... عبدا... بلکه بسیاری از شخصیتهای سیاسی از عملکرد محمد اشرف غنی راضی نیستند  و وی را به انحصارگرایی در قدرت متهم می کنند. دوم آنکه برخی جریانهای سیاسی و مطبوعاتی با این تلقی که  عبدا... عبدا... در هیچ یک از ائتلافهای سیاسی شکل گرفته حضور ندارد می کوشند شرایط را به گونه ای ساماندهی و مدیریت کنند که وی در زمین بازی اشرف غنی قرار گیرد و در انتخابات آتی به نفع وی وارد عرصه شود .سومین عامل برای طرح این مساله تضعیف موقعیت اشرف غنی در عرصه سیاسی  افغانستان است .وی بسیار  تلاش کرد با همراه کردن حکمتیار رهبر حزب اسلامی با خود موقعیتش را در نزد پشتونها تقویت نماید .اما در عمل و با توجه به ائتلافهای شکل گرفته از سوی مخالفان که پشتونها را نیز شامل می شود نه تنها این گونه نشد بلکه جناح وابسته به اشرف غنی درصدد است با قرار دادن عبدا... عبدا... در کنار اشرف غنی برای وی در میان اقوام غیر پشتون بخصوص تاجیکها اعتبار سازی نماید.

حامد کرزای رئیس جمهوری قبلی افغانستان

"برای حفاظت از حاکمیت ملی افغانستان از اشرف غنی می‌خواهم  به وعده‌های خود عمل کند.ضمن  انتقاد از سیاست خارجی اشرف غنی بارها تاکید کرده ام مشکلات ما باید در داخل این کشور حل شود اما وی باعث ایجاد مشکلات بیشتر با کشورهای همسایه و منطقه شده است."

عبدا... عبدا... در حالی برخی اخبار مبنی بر همکاریش با اشرف غنی در انتخابات آتی ریاست جمهوری را رد می کند که خود را پیروز انتخابات قبلی افغانستان می داند و معتقد است برای حفظ امنیت ملی و رعایت مصالح افغانستان حاضر به همکاری با کابینه اشرف  غنی شده است .دراین  حال محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز نتوانست با به نمایش گذاشتن همکاری مطلوب با عبدا... عبدا... اعتماد شخصیتهای سیاسی را برای ادامه همکاری با خود جلب نماید .

شهلا فرید کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان

"اشرف غنی  در راستای مبارزه با تروریزم و تقویت همکاری های منطقه ای برای مقابله با آن ،موفق عمل نکرد. وی در داخل نیز برای تامین امنیت کارنامه قابل قبولی ندارد "

در هر حال ،آرایش های سیاسی شخصیت ها و گروههای سیاسی برای شرکت در انتخابات مجلس ملی و ریاست جمهوری افغانستان در حالی است که این کشور برای مقابله با چالشهای فرار رو از جمله ناامنی نیازمند وحدت و همدلی است .به همین دلیل عبدا... عبدا... به رغم اعتراض به برخی عملکرد اشرف غنی بر ادامه همکاری با وی تا زمان برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری تاکید کرده است.    

کلیدواژه