دولت امریکا خلیلزاد را بهترین گزینه برای اجرای استراتژی خود در جنوب آسیا می داند
(last modified 1397-07-03T12:45:28+00:00 )
میزان 03, 1397 17:15 Asia/Kabul

با توجه به شناخت زلمی خلیلزاد از اوضاع منطقه و طالبان، دولت امریکا وی را بهترین گزینه برای اجرای استراتژی اش در جنوب آسیا می داند

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: با توجه به شناخت زلمی خلیلزاد از اوضاع منطقه و طالبان، دولت امریکا وی را بهترین گزینه برای اجرای استراتژی اش در جنوب آسیا می داند.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تعیین زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در افغانستان به عنوان نماینده ویژه دولت امریکا در امور افغانستان و دیدگاه های منفی وی در مورد پاکستان اظهار داشت: اگرچه دیدگاه های خلیلزاد نسبت به پاکستان از گذشته ها منفی بوده اما در شرایط کنونی آنچه برای دولت امریکا مهم است، اجرای استراتژی اش در قبال منطقه و افغانستان است.

وی تصریح کرد: در آن استراتژی پاکستان به عنوان منشاء مشکلات منطقه ای و تروریزم، هم در افغانستان و هم در هند شناخته شده و این دیدگاه را افرادی مانند آقای خلیلزاد به عنوان مشاوران در اختیار دونالد ترامپ و گروه حاکم در امریکا قرار داده اند، بنابراین دیدگاه های خلیلزاد در رابطه با پاکستان روی استراتژی امریکا در جنوب آسیا تاثیر گذاشته و مساله پاکستان هم در محور آن قرار دارد.

به گفته این کارشناس سیاسی در کنار وظیفه ای که از سوی دولت امریکا به خلیلزاد به عنوان نماینده در امور افغانستان داده شده، ماموریتی هم وزارت خارجه امریکا به او داده تا با طالبان وارد مذاکره شود و این نکته مهمی است چون خلیلزاد از قبل با طالبان به نوعی در ارتباط بود.

ملا زهی عنوان کرد: از این نظر وی تاثیر مهمی در اجرای استراتژی امریکا در جنوب آسیا و اعمال فشار بیشتر بر پاکستان خواهد داشت تا حداقل بخشی از طالبان را تشویق کند که پای میز مذاکره حاضر شده و یک راه حل سیاسی را برای مشکلات افغانستان بپذیرند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: البته توفیق خلیلزاد در این زمینه بستگی به مجموعه شرایط منطقه از جمله ساختارهای قدرت و موازنه قدرت دارد که به نوبه خود محدودیت هایی هم بوجود می آورد. اما هدف امریکایی ها بصورت کلی از تعیین آقای خلیلزاد به عنوان نماینده در افغانستان کشاندن طالبان پای میز مذاکره است و اینکه برخی ولایات و چند وزارتخانه را در اختیار آنان قرار دهند تا دست از جنگ بردارند.

وی اضافه کرد: بنابراین با توجه به شناختی که آقای خلیلزاد از اوضاع منطقه و طالبان دارد و خودش هم پشتون تبار است به نظر می رسد که گزینه بهتری نسبت به دیگران برای اجرای استراتژی امریکا در جنوب آسیا بوده است.

ملازهی یادآور شد: بسیاری از کشورها منافع خاصی را برای خود در افغانستان تعریف می کنند اما اکنون برای همه مشخص شده که جنگ راه به جایی نمی برد و همه باید به دنبال یک راه حل سیاسی باشند.

 

کلیدواژه