میزان 14, 1397 18:47 Asia/Kabul

تاکید رئیس جمهور افغانستان بر حمایت از تولیدات داخلی و بخش های تولیدی دولتی بجا و امیدوار کننده است

استاد دانشگاه کابل گفت: تاکید رئیس جمهور افغانستان بر حمایت از تولیدات داخلی و بخش های تولیدی دولتی بجا و امیدوار کننده است.

دکتر سید مسعود استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اگرچه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اما مشکلات رفع شده و نتایج مثبتی حاصل خواهد شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نمایشگاه تولیدات زراعتی بر احیای صنعت نساجی افغانستان تأکید کرد و گفت: احیای تولید نساجی افغانستان نقطه تمرکز ماست. تصمیم ما این است تا سال آینده تمام یونیفرم های اردو و پولیس از تولیدات نساجی افغانستان تهیه شود.

سید مسعود یادآور شد از سال 2001 به این سو بحث استقلال اقتصادی، خودکفایی و همچنان تلاش برای احیاء و افزایش تولیدات داخلی در افغانستان مطرح شد. افغانستان تا قبل از سال 1371 و در زمان دولت های وقت در بعضی از بخش ها به خودکفایی رسیده بود، بویژه کارخانه های نساجی افغانستان بسیار فعال بود و به برخی کشورها صادرات داشت چنانکه بزرگترین صادرکننده نوعی پارچه به ایتالیا بود و در صنعت پلاستیک هم حرفی برای گفتن داشت اما در زمان جنگ های داخلی این صنایع به شدت آسیب دید.

این کارشناس اقتصادی افغان عنوان کرد: در صورتی که اظهارات رئیس جمهور اجرایی شود و در حد حرف باقی نماند صنعت نساجی افغانستان زمینه احیاء و پیشرفت سریع را دارد. زیرا تقاضای داخلی در حد مناسبی است و واحدهای متقاضی هم توان خرید تولیدات داخلی را دارند.

وی در مورد سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه تا سال آینده یونیفرم نیروهای نظامی افغان باید از تولیدات داخلی تهیه شود عنوان کرد: این برنامه در صورتی که عملی شود بسیار مثبت خواهد بود، هرچند در حال حاضر فقط اظهاراتی مطرح شده اما برمبنای آن حتماً استراتژی ایجاد شده و اقداماتی انجام خواهد شد.

این استاد دانشگاه کابل اظهار کرد: البته در زمان اندک امکان ندارد که صد درصد مواد لازم برای مصارف مختلف در داخل افغانستان فراهم شود اما در صورتی که اراده لازم برای پیشرفت تولیدات داخلی وجود داشته باشد در آینده نزدیک این امکان وجود خواهد داشت.

دکتر مسعود گفت: اقدامات رئیس جمهور افغانستان در خصوص حمایت از بخش های اقتصادی دولتی به نوعی جبران اشتباهات گذشته در زمینه سیاست اقتصاد بازار آزاد است. زیرا طی سال های گذشته فرصت های زیادی از دست رفت و در صورتی که این اقدامات و تصمیمات جدید ادامه پیدا کند، فرصت هایی هم برای اشتغال زایی و پیشرفت های اقتصادی ایجاد شده و به رفاه مردم کمک می کند.

وی اضافه کرد: البته این ها بحث های تئوری است و در عمل مشکلات و موانعی وجود خواهد داشت اما با برنامه ریزی دقیق این مشکلات قابل رفع است و موانع قانونی هم در این زمینه وجود ندارد.

 

کلیدواژه