میزان 21, 1397 14:04 Asia/Kabul

در شرایط کنونی افغانستان که برگزاری رفراندوم در این کشور دشوار است اجماع احزاب و شخصیت های سیاسی و جهادی در رابطه با صلح می تواند اجماع ملی در این زمینه تلقی شود

عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان گفت: در شرایط کنونی افغانستان که برگزاری رفراندوم در این کشور دشوار است اجماع احزاب و شخصیت های سیاسی و جهادی در رابطه با صلح می تواند اجماع ملی در این زمینه تلقی شود.

محمد اسماعیل قاسمیار مسوول امور بین الملل شورای عالی صلح افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست شورای عالی صلح افغانستان با مسوولان تعدادی از احزاب سیاسی پیرامون صلح این کشور اظهار داشت: از آنجا که احزاب سیاسی مظهر نفوذ سیاسی و اجتماعی در کشور هستند، در صورتی که احزاب سیاسی، جهادی، شخصیت های متنفذ اجتماعی و فرهنگی در مورد صلح به اجماعی دست پیدا کنند به این معناست که اجماع ملی در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: وجود صلح و ثبات در افغانستان به معنای وجود صلح و ثبات در منطقه است بنابراین تا جایی که اصل مالکیت و رهبری مردمی افغانستان اخلال نشود این کشور باید مطالبات مشروع کشورهای همسایه و منطقه را هم در قبال صلح با خود داشته باشد.

این عضو شورای عالی صلح افغانستان عنوان کرد: همانطور که به دنبال اجماع ملی در رابطه با صلح افغانستان هستیم، اجماع منطقه ای هم اهمیت دارد. مردم و مسوولان افغانستان هم باید همانگونه که به صلح و ثبات و امنیت کشور خود می اندیشند به فکر صلح و امنیت منطقه هم باشند.  

قاسمیار اضافه کرد: اما کسانی که از کشورهای دور به افغانستان آمده اند و صحبت از صلح و ثبات می کنند طی هفده سال گذشته نتوانستند کاری در این زمینه انجام دهند ضمن اینکه طی این مدت بیش از 200 هزار غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

گفتنی است که شورای عالی صلح افغانستان پیشتر با ده‌ها تن از چهره‌های مطرح سیاسی و رهبران برخی از احزاب نشستی را راه اندازی کرد تا آنان نظرات‌ خود را در رابطه با صلح مطرح کنند.

در این نشست شماری از چهره‌های سیاسی با حمایت از تلاش‌های صلح گفتند که تا کنون یک طرح جامع و کارآمد برای صلح وجود ندارد و باید چنین طرحی به میان آید.

اما عده ای از گروه ها وشخصیت های سیاسی ضمن انتقاد از برگزاری این نشست تاکید کرده اند که شورای صلح و دولت افغانستان در رابطه با برنامه صلح باید به آراء ملت مراجعه کنند.

 

کلیدواژه