میزان 24, 1397 11:01 Asia/Kabul
  •   هشدار جامعه جهانی درباره تبعات فاجعه بار تداوم جنگ و محاصره یمن

با گذشت ماهها از محاصره همه جانبه یمن از سوی نیروهای ائتلاف سعودی ، نگرانی از تشدید فجایع انسانی در یمن هشدار نهادهای بین المللی را  در پی داشته است.

در این زمینه «استفان آندرسون»  ، مدیر دفتر برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد (WFP) در یمن روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه «سی ان ان» اعلام کرد 12 میلیون یمنی در آستانه خطر « قحطی» قرار دارند. «لیز گراندی» Lise Grande  ، هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل متحد در یمن  نیز روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه «بی بی سی» هشدار داد ادامه جنگ در یمن بزرگترین قحطی قرن را رقم خواهد زد . 

عربستان با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است.  گسترش گرسنگی ، بیماری و مرگ بر اثر حملات مکرر عربستان و نیز اقدام آن در محاصره یمن، این کشور را با هولناک ترین فاجعه انسانی در عرصه جهانی مواجه کرده است . تحولات  نشان   می دهد که مردم یمن علاوه بر مواجهه با بمباران های مکرر هواپیماهای ائتلاف سعودی ، به واسطه محاصره شدید نیز هدف قتل عام سعودی ها قرار گرفته اند .

با نگاهی به بحران یمن می توان متوجه شد که عربستان تمامی شکلهای قتل عام را علیه مردم یمن بکار گرفته است و عملا" مردم این کشور را به سوی یک فاجعه انسانی سوق داده است . سیاست سکوت مجامع بین المللی  در برابر جنایات عربستان در عرصه داخلی و بین المللی  ،  آل سعود را در تشدید جنایاتش  گستاخ تر کرده است. رژیم آل سعود که در نیل به اهدافش در جنگ افروزی علیه یمن به دلیل مقاومت مردم این کشور ناکام مانده است با تشدید جنایاتش درصدد انتقام جویی بر آمده است.

در چنین شرایطی رژیم آل سعود به منظور توجیه جنایاتش و نیز تحت الشعاع قرار دادن   ناکامی هایش با  فرافکنی درصدد پیشبرد اهداف خود است . سیاست های جنون آمیز آل سعود ماهیت ضد بشری این رژیم  را برای جهانیان آشکار کرده است . 

اعتراضات فزاینده افکارعمومی ، مجامع بین المللی را که در برابر  جنایات عربستان در یمن سکوت کرده بودند  نیز به موضعگیری هایی علیه این رژیم در ماههای اخیر واداشته است.  گنجانده شدن مجدد رژیم کودک کش حاکم بر عربستان در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک و نیز تاکید دفتر حقوق بشر سازمان ملل بر ادامه تحقیقات در خصوص اقدامات عربستان در مجازات جمعی مردم یمن ،  روند رو به گسترش واکنشهای جهانی علیه رژیم سعودی را نشان می دهد. این در حالی است که اقدامات  سرکوبگرانه آل  سعود علیه مخالفان اعم از اعدام و محبوس ساختن و به قتل رساندن و یا ربودن و مفقود سازی مخالفان نیز واکنشهای جامعه جهانی را بر انگیخته است .

موضوع مفقود شدن جمال خاشقجی ،روزنامه نگار مشهور عربستانی  پس از ورودش به کنسولگری عربستان در ترکیه  موج جدیدی از واکنشهای بین المللی علیه عربستان را در پی داشته است . اعلام  انزجار جامعه جهانی  از اقدامات آل سعود  بیانگر آن است که جهانیان دیگر رفتارهای این رژیم متجاوز ، سرکوبگر و ناقض حقوق انسانی و بین الملل  را تحمل نخواهند کرد . در چنین شرایطی انتظار جامعه جهانی آن است تا مجامع بین المللی با اتخاذ تدابیری جدی علیه آل سعود  مانع  از تداوم جنایات این رژیم شوند و به محکومیت لفظی اکتفا نکنند.   

کلیدواژه