میزان 28, 1397 15:45 Asia/Kabul

تفاوت انتخابات پارلمانی امروز شنبه 28 میزان (مهر) 1397 با انتخابات پارلمانی که حدود هشت سال پیش یعنی در سال 1389 در افغانستان برگزار شد افزایش میزان آگاهی مردم است

کارشناس سیاسی افغان گفت: تفاوت انتخابات پارلمانی امروز شنبه 28 میزان (مهر) 1397 با انتخابات پارلمانی که حدود هشت سال پیش یعنی در سال 1389 در افغانستان برگزار شد افزایش میزان آگاهی مردم نسبت به آن زمان است.

عبدالغفور ساجد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: البته این افزایش آگاهی مردم بیشتر به شهرهای بزرگ و مراکز ولایات برمی گردد و جوانان، فرهنگیان و افراد آگاه بیشتر بصورت برنامه محور به نامزدهای انتخابات پارلمانی رای می دهند. به هر صورت ما امیدواریم که بیشتر به نامزدهای انتخابات با توجه به برنامه ها و شایستگی های آنان رای داده شود.

وی در عین حال عنوان کرد: اما یک نگرانی عمده این است که در ولسوالی ها و روستاها هنوز افرادی حاکم هستند که زورمند می باشند، سال ها بر مردم حکمرانی کرده اند و بسیاری از مردم از کودکی تا بزرگسالی فقط آن ها را به عنوان مظهر قدرت و حاکم خود شناخته اند.

این کارشناس افغان بیان کرد که با همه این ها امیدواری هایی نسبت به بروز تفاوت ها و تغییرات مثبت در این انتخابات نسبت به انتخابات گذشته وجود دارد تا مردم به کسانی که تحصیلات بالایی دارند، تعهد، تخصص، عقلانیت دارند و خط مشی خیانت و جنایت را دنبال نمی کنند رای بدهند.

ساجد با اشاره به نامزد شدن فرزندان تعدادی از رهبران احزاب و سیاستمداران افغانستان برای انتخابات پارلمانی عنوان کرد: هنوز هم تعدادی از مردم در مناطق مختلف کسانی را رهبر و بزرگ خود می دانند که سال های سال آراء خود را به نفع آن ها استفاده کرده اند و هنوز نگرانی هایی در مورد میراثی شدن قدرت وجود دارد.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد این دسته از سیاستمداران و رهبران احزاب حاضر با سنجش افکار عمومی به این نتیجه رسیده اند که اگر فرزندان خود را هم نامزد کنند، احتمال رای بردن آن ها بالاست، اما با وجود این بالا رفتن میزان آگاهی مردم این امید را افزایش داده که انتخاب درست و منطقی داشته باشند.

 

کلیدواژه